Hallo!

Stel je hier voor aan de andere leden.

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Carolinezy
Ritten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 14:32
Locatie: Maastricht (NL)

Hallo!

Bericht door Carolinezy »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Karlijn en ik ben een 22 jarige studente uit Tilburg (Nederland) met een liefde voor muziek, grafisch design, fotografie, film en diertjes natuurlijk. :nerd:
Ik heb helaas nog geen ratjes momenteel, maar ben wel al een tijdje van plan om ze aan te schaffen. Ik moet wel nog even kijken wat er mogelijk is, want ik woon momenteel in een studio appartementje waar het volgens de regels eigenlijk niet mag, maar ik ga er binnenkort even met de huisbaas over praten. Anders moet ik nog even wachten tot ik ergens woon waar het gewoon is toegestaan! :) Ook is er nog een allergie-dingetje waar nog even waar gekeken moet worden (sommige diertjes gaan prima (zoals cavia's en sommige honden), anderen (katten en konijntjes bijvoorbeeld) helaas niet :-( ). Maar ik wil me wel alvast goed voorbereiden en weten waar ik aan begin!

Ik woon nu al een paar jaar in Tilburg en heb al vaker overwogen om een huisdier te nemen, daar ik stiekem toch wel vaak eenzaam ben en wat meer verantwoordelijkheid wil hebben, maar heb nooit het perfecte dier kunnen vinden waaraan ik plezier en liefde kan beleven, maar die ook gewoon als huisdier van een student kunnen functioneren. Want tijd en geld voor een hondje heb ik bijvoorbeeld niet :-(. Hopelijk kunnen ratjes me wel geven wat ik zoek (en kan!) in een huisdier en kan ik een goed baasje voor ze zijn.

Een paar jaar terug heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij een dierenasiel, voornamelijk bij hondjes, en daar kwam ik tot de conclusie dat ik het enorm belangrijk vind dat dieren een tweede kans verdienen. Vandaar dat ik áls ik ratjes neem, ik ze ook het liefst uit een opvang wil halen. Dus, dit leek me wel de perfecte plek om mij nog wat wijzer over de diertjes te maken. Jullie opvang doet trouwens enorm tof werk! Keep it going! :wieeeeeeh: Ik ga als het zover is zeker in de gaten houden welke lieverds hier een nieuw baasje nodig hebben.

Trouwens, enkele vraagjes die ik stiekem toch wel mee wil nemen in mijn beslissing:
- Kun je ratjes makkelijk in een studio houden? En dan heb ik het vooral over het geluid 's nachts? Ik ben best een lichte slaper en heb ooit een hamster gehad als kind, bij mijn ouders, en die hield me soms toch wel goed wakker (en die zat in de woonkamer!) ;) Tevens hoort mijn buurvrouw ook precies wat ik doe, en ik wil haar ook niet tot last zijn!
- Kun je ratjes meenemen in de trein? Als ik bijvoorbeeld richting mijn ouders ga zou het makkelijk zijn als ik ze mee kon nemen. Maar is dit goed te doen? En hoe zou het voor de diertjes het fijnst zijn?

(Poeh, lang berichtje! ;) Thanks for reading, though! )
JillCaty
Versleten fuzz
Berichten: 2220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 17:17
Ratten: geen
Locatie: Waasmunster

Re: Hallo!

Bericht door JillCaty »

Welkom hier!
De vragen laat ik nog even over aan iemand anders (geen ervaring met die situatie)
http://www.jillcaty.be
http://www.outofthewoods.be

Slaapzacht Zeni, Zeker, Petrol en Peanut
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Hallo!

Bericht door Kayleigh »

Welkom hier :pom:

Leuk dat je erover denkt om ratjes aan te schaffen :D Ik moet wel gelijk gezeggen: Ratten zijn erg duur. Natuurlijk niet zo als een hond, want als een hond wat krijgt zit je al snel op een paar honderd euro, maar voor één rat moet je toch gemiddeld 200 euro rekenen. Het ene ratje heeft meer pech dan de ander natuurlijk, maar je moet er echt rekening mee houden. Ze krijgen nogal vaak tumoren en luchtwegproblemen.

Ratten zijn schemerdieren en zijn dus 's avonds en 's nachts actief. Je kunt hun ritme wel redelijk aanpassen aan jou, dus als jij ze iedere morgen eruit wil halen, zijn ze ook echt wel iedere morgen wakker omdat ze weten dat ze er dan uit mogen.

Ik slaap werkelijk overal door heen, dus ik heb er geen last van als ze op mijn slaapkamer staan. Als ik moeilijk in slaap kom, dan heb ik er soms wel last van. Wat ik dan hoor is het balletje van het drinkflesje, dat ze rennen door de kooi, dat ze lopen in het loopwiel en dat ze eten.
Als ik echt moeilijk kan slapen haal ik wel eens het loopwiel eruit, maar dat komt niet vaak voor.

Ratten kun je prima meenemen op de trein! Ze gaan dan lekker slapen in hun vervoersbox :) Het makkelijkste is om ze in en boodschappentas te vervoeren. Zo zitten ze beschut, dus hebben ze geen last van de kou bijvoorbeeld. Ik heb al vaker rittens gehaald waarmee ik dan zeker 2 uur in de trein zat. Is nog nooit een probleem geweest :) Ik ken meerdere mensen die ze ieder weekend meenemen met de trein.
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Carolinezy
Ritten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2015, 14:32
Locatie: Maastricht (NL)

Re: Hallo!

Bericht door Carolinezy »

Bedankt voor de vlugge antwoorden! :)
Van het geld was ik inderdaad al uit gegaan. Het moet voor mij in principe geen probleem zijn, dus dat moet goed komen!

Een beetje geluid is trouwens ook niet heel dramatisch! Maar ik herinner me dat mijn hamster (vooral in zijn loopwiel inderdaad, maar ook slepen met voedsel en dat soort dingen) toch wel vrij veel lawaai maakte, en vrij lang ook! Maar ik heb bijvoorbeeld ook wel eens in één ruimte met konijntjes geslapen en die liepen misschien een paar keer een rondje of dronken eventjes, maar dat is geen langdurig geluid waar je uren van wakker ligt, dus dat is te doen. Als ik eenmaal slaap word ik ook niet altijd van alle geluiden wakker.

Fijn om te horen dat het meenemen goed te doen is. Als mensen het zelfs ieder weekend doen zal het inderdaad niet heel stressvol voor ze zijn. :)
Shee
Puberrat
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2015, 13:59
Ratten: 3v
Locatie: Zermatt
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Shee »

Hey welkom!

Als je je ratjes van kleins af aan gewoon maakt om met de trein te gaan, denk ik niet dat het zo'n probleem zou zijn. De mijne zijn nu een jaartje oud en ik ben hen aan het wennen voor lange ritten in de auto. Ik heb wel zelf een vervoerbox gemaakt die wat groter is, voelen ze zich veel beter in (de mijne dan).

Geluid is aan beetje afhankelijk van wat je erin hangt. De "silent spinner" die ik heb is niet zo super silent om eerlijk te zijn :p Maar je kan toch wel rekenen op een beetje lawaai =)
Rumble, Skye & Snow
✝ Aki ✝ Rain ✝

Jacob Design
glashelder
Ratfanaat
Berichten: 433
Lid geworden op: 22 mar 2015, 03:14
Ratten: 10m
Locatie: Antwerpen

Re: Hallo!

Bericht door glashelder »

Hallo, welkom! Leuk, zo'n uitgebreide voorstelpost.

Mijn ratjes zijn het gewoon van elke weekend mee te gaan naar mijn vriend (en terug). Ze zijn helemaal gewend aan de vervoersbak, ze gaan gewoon direct slapen of liggen te knarsen en te ploppen :love:
Balthasar, Basje, Caspar, Louis, Dumas, Aramis, Athos, Porthos, Xen, Heimdall, Ymr en Loki :love:

Rust zacht, lieve Charlie en Dorian.
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Hallo!

Bericht door Hjördis »

Welkom hier! :zwaai:

Tof dat je er zo goed over nadenkt, doet me echt deugd om te lezen.
Ik heb ook met mijn ratjes én opvangers op kot gezeten. De eerste nachten waren verschrikkelijk, maar ik leerde wel in slaap vallen en slapen met het geluid van de ratjes. Het was zelfs zo erg dat ik na enkele maanden niet meer zonder kon slapen. hihi
Ze gingen ook elke maandag mee naar kot en vrijdag kwamen ze terug mee naar huis. Als je zachte dekentjes en fruit/groenten met veel water in, in het vervoersbakje legt kan dat zeker geen kwaad. :)
Veel succes bij je huisbaas!
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
raz
Puberrat
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2015, 19:52

Re: Hallo!

Bericht door raz »

Welkom! :wieeeeeeh:

Ik woon ook in een studio 18m2 en dat gaat prima hoor. Ik ben geen lichte slaper op zich, maar als ik ze hoor vind ik dat alleen maar prettig, ik vind het wel gezellig. En inderdaad die silent spinner is niet zo heel silent. :mrgreen:
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Hallo!

Bericht door Hannelore »

Welkom !! :zwaai:
Ik heb geen ervaring met ratten op mijn slaapkamer of in de trein dus kan je daar niet echt mee verder helpen. Maar er zijn er hier voldoende die dat dus wel kunnen :D
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Ellen
Versleten fuzz
Berichten: 2333
Lid geworden op: 04 dec 2014, 17:43
Ratten: 2v1c

Re: Hallo!

Bericht door Ellen »

Welkom Karlijn!
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”

cron