nieuw

Stel je hier voor aan de andere leden.

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RYP Iris
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 04 nov 2012, 11:29
Ratten: 2v3c4m
Locatie: Gentbrugge

Re: nieuw

Bericht door RYP Iris »

Dag Nimue, welkom hier!

Zoals de anderen al gezegd hebben, we helpen je heel graag met iedere vraag! (woehoew, dat rijmt hihi )

Op bezoek gaan bij een opvanggezin lijkt me ook een goed idee. Kan je meteen kennismaken met ratjes in levende lijve en alle informatie doorlopen. Je ouders kunnen misschien ook mee :D
Heidra ~ Cookie ~ May ~ Alaska ~ Big Lebowski ~ Cody jr. ~ Equinox ~ Vali ~ Vidar ~ Uncle Fester ~ Tundra ~ Rama ~ Tabaqui ~ Baruch ~ Balthamos ~ Sasquatch ~ Cheshire Cat ~ Koda ~ Sitka ~ Bella ~ Boànn ~ Nukkua ~ Seikkailu ~ Sam
Simone
Ervaren rat
Berichten: 362
Lid geworden op: 27 jul 2013, 19:13
Ratten: 4v1mc
Locatie: Temse

Re: nieuw

Bericht door Simone »

altijd welkom hier op het forum en thuis bij ons ;)
Engeltjes: Susi, Heidi, Riempje, Ripley, Nena, Rosie, Inu, Snowy, Johnny, Lemmy ,Betty, Tiana, Silver, Mini, Paige

Hond: Emma
Hamster: Beethoven
Konijntes: Jackie Sparrow, Black Pearl
Ratjes: Violet, Elvis, Helena, Tock, Daisy
Muizen: Sock, Sluff
Ikkimausi
Officieel ratverslaafd
Berichten: 5842
Lid geworden op: 05 mei 2013, 18:25
Ratten: 1m 2mc 4vc
Locatie: Borsbeek - Antwerpen
Contacteer:

Re: nieuw

Bericht door Ikkimausi »

Welkom :)
Groetjes Femke & Tom,
Veel knuffeltjes van ratseltjes Mist, Sisu, Sammie, Crème Fraîche, Brownie, Layla en Julie.
En natuurlijk de poezels en dwergmuisjes.

Slaap zacht mijn engeltjes Barney, Sam, Bo, Dino, Ijzel en Lily
Nimue
Slooprat
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 nov 2013, 21:40
Ratten: 3v
Locatie: Beveren

Re: nieuw

Bericht door Nimue »

Simone, ik denk dat ik je herken ;-)
Vandaag zal ik niet meer kunnen langskomen, moeten straks nog weg.

Aan de anderen, bedankt voor de warme welkomstwensen!
Groetjes,
Ilse en Emma (8j)


Onze drie schatten van ratjes: Lily, Mercedes en Ferrari
RIP onze lieve hamster: Mini
Meter van Lillibith (Emma)
Simone
Ervaren rat
Berichten: 362
Lid geworden op: 27 jul 2013, 19:13
Ratten: 4v1mc
Locatie: Temse

Re: nieuw

Bericht door Simone »

geen probleem je en Guy vinden zeker een dag ;)
Engeltjes: Susi, Heidi, Riempje, Ripley, Nena, Rosie, Inu, Snowy, Johnny, Lemmy ,Betty, Tiana, Silver, Mini, Paige

Hond: Emma
Hamster: Beethoven
Konijntes: Jackie Sparrow, Black Pearl
Ratjes: Violet, Elvis, Helena, Tock, Daisy
Muizen: Sock, Sluff
lotte
Slooprat
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:51
Ratten: 1cv 1m
Locatie: Kalmthout

Re: nieuw

Bericht door lotte »

welkom :)
♥ Lente en Tato ♥
slaapzacht Ciske, Manni, Kali, Tori, Nonni, Marie, Thunder, Winter en Boef
Gebruikersavatar
Fallecia
Versleten fuzz
Berichten: 1504
Lid geworden op: 08 nov 2012, 13:35
Ratten: 4m
Locatie: Melsbroek

Re: nieuw

Bericht door Fallecia »

Welkom hier!

Wat leuk dat jullie zo geïnteresseerd zijn in ratjes! Sinds ik er heb heb ik al steeds gezegd dat als ik later kinderen heb, en ze zagen om een huisdier, dat ratjes zeer hoog in mijn keuzelijst zullen zitten. (al gok ik dat ik er tegen dan zelf wel nog zal hebben en de kinderen er zelf niet achter zullen moeten vragen hihi )
Ik vond het ook wel een moeilijke keuze om voor vrouwtjes of mannetjes te kiezen.. maar hier zijn het uiteindelijk mannetjes geworden omdat ze vaak groter zijn, luier en echte knuffelkonten (en ook vreesde ik enorm voor die mammatumoren..). En ik moet zeggen dat ik geen minuut spijt heb gehad van mijn keuze!
Ik ben begonnen met 2 ratjes, maar daar is een 3de bijgekomen omdat ik (zoals Hylke al zei) schrik had dat er ooit plots 1 van de 2 zou sterven, ziek zou worden en even apart gezet moet worden; en er dan 1tje even alleen overblijft.. dus ik raad ook ineens 3 ratjes aan om te beginnen. (2 was ook heel leuk.. maar aangezien ratjes soms nogal snel ziek kunnen worden..)
Nu ja, je moet het zelf ook wat zien..
Ik woon ook op een klein appartementje en hier mogen mijn ventjes meestal vrij rondlopen in de living als ik thuis ben. (ze weten dat ze naar hun kooi moeten lopen als ze een kakje moeten leggen :pom: )

Enige nadeel aan ratjes: ze druppelen regelmatig urine, dus hou hier rekening mee als je ze in huis neemt! (niet denken dat ze incontinent ofzo zijn hihi ), en ze leven jammer genoeg echt niet zo lang..

Maar verder zie ik enkel voordelen in het houden van deze zalige beesten!

En lijkt me ook een leuk idee om eens langs te gaan bij een opvanggezin voor je er in huis zou nemen. Dat weet je toch al beter wat je te wachten staat en zie je direct hoe jijzelf en je dochter op deze dieren reageren. (en deze dieren op jullie :wieeeeeeh: )
- Atlas, Ronin en Ink -

RIP Dexter, Bilbo en Sinister..

“Lots of people talk to animals, Not very many listen though...that's the problem.” ― B. Hoff
Gebruikersavatar
Laonay
Superrat
Berichten: 3176
Lid geworden op: 15 apr 2013, 06:50
Ratten: 3m1c 3v1c
Locatie: Ronse

Re: nieuw

Bericht door Laonay »

Welkom!

Ik ben begonnen met 2 ratjes, toen 3, toen 5 en nu 6 :P Maw, let op, als je de middelen hebt, breid je nogal snel uit vind ik! :P
De keuze van mannetjes en vrouwtjes is eigenlijk een eigen keuze. Ik had aanvankelijk mannetjes gekozen voor hun rustigheid, grootte en luiheid, maar ze druppelen wat vaker dan vrouwtjes doen.

Mijn 6de ratje is een vrouwtje, gecastreerd uiteraard. En zij is kleiner, druppelt minder, is zachter van vacht, ruikt minder, MAAR ze is actiever, knuffelen is niet zo interessant. Doordat ze gesteriliseerd is heeft ze minder tot geen kans op mamatumoren, dus dat nadeel is al weg.
Ik heb zowaar geen voorkeur meer voor het geslacht :P

Verder vind ik eerlijk gezegd ratjes ongeschikte huisdieren. "Waarom" hoor ik iedereen denken? Omdat ze zo aanhankelijk, lief, schattig, begripvol, liefdevol zijn en zo kort leven en in dat korte leven al dan niet veel problemen kunnen krijgen. Het doet enorm veel pijn om een ratje af te geven. En door hun zeer korte levenspanne kan dat snel en vaak gaan (afhankelijk van uw aantal)

Na mijn ratjes, ga ik over op andere diertjes. Enkel en alleen voor de hierboven genoemde reden. Ik heb er nu 6, alle 6 van begin dit jaar (jan-maart) en dat betekent dat ik in het beste geval in midden 2015 afscheid ga moeten nemen van al deze zoetjes...

Ik eindig met een positieve noot: Het zijn zalige beestjes en geloof me, thuiskomen en 6 bolletjes haar aan de kooi zien hangen geeft ENORM veel voldoening ^^ Mijn dag eindigt altijd goed ^^
Katjes: Pluis, Henri-Moustache (luistert enkel naar de naam Baby of Meepie), en Nila
Hammies: Loki
esjuh1986

Re: nieuw

Bericht door esjuh1986 »

Welkom,

Goed dat je je van te voren inleest :)

Ratjes zijn echt superbeestjes, ik ben er ook stapelgek op.. Ik ben ook ooit begonnen met twee, maar heb door de jaren heen wel gemerkt dat 3 of meer een fijner aantal is.. Je hoeft niet halsoverkop op zoek naar een nieuw maatje als 1 overlijdt en daarbij hebben ze ook meer keuze met wie ze slapen, spelen enzovoorts.. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen.. Mijn Silver bijvoorbeeld die wilde absoluut niet gekoppeld worden aan andere ratten en zat om die reden alleen.. Maar in een andere kooi heb ik nog twee dames en nu Silver overleden is ben ik wachtende op twee rittens :).. Ik wil weer een groep van 4..

Het hierboven genoemde sluit ik me helemaal bij aan, ze worden niet zo heel oud, maar het plezier en de liefde die je ervan hebt is groots.. Wel is het verstandig, zoals eerder gezegd, een dierenartspotje oid aan te leggen.. Ratten zijn gevoelige dieren en kunnen extra zorg van de dierenarts nodig zijn bij bijvoorbeeld zware verkoudheid/ reutelen (daarom is het ook erg belangrijk je ratten niet op de tocht te zetten), maar ook voor het opereren bij een tumor, want ook hier zijn ze helaas gevoelig voor..

Toch vind ik ze ondanks dat supergeweldig en zou niet meer zonder willen :)
Nimue
Slooprat
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 nov 2013, 21:40
Ratten: 3v
Locatie: Beveren

Re: nieuw

Bericht door Nimue »

Hallohallo,
Nog bedankt allemaal voor jullie toffe reacties.
Binnenkort ga ik met mijn dochtertje op bezoek bij Simone en Guy van hier op het forum om eens kennis te maken met hun ratjes, enom te kijken hoe mijn dochtertje erop reageert. Het is eigenlijk begonnen toen ze op Ketnet een meisje zag die enkele ratjes had, en ze was meteen enthousiast. Ik heb haar nog geen beloftes gemaakt, (anders vraagt ze elke dag wanneer we nu ratjes gaan halen), maar ben zoals gezegd het dus een beetje aan het uitzoeken hoe het zit met kooien, verzorging etc.
En ik wil ook graag dat ik er niet alleen voor hoef te zorgen maar dat mijn dochter er ook mee kan spelen en knuffelen. Het is een heel voorzichtig dametje, onze dwerghamster heeft ze nog niet veel durven vastnemen. Ze maakt er geen probleem van om het kooitje mee op te kuisen, dus voor de ratjes zie ik daar ook geen probleem in. Maar ik wil wel dat ze de ratjes ook durft vastnemen etc.
En zeggen dat ze 2x per week paard rijdt, intussen al een paar tuimelingen gemaakt heeft en er telkens terug vol moed is opgeklommen. Dus ze kan wel vastberaden zijn als ze iets echt wil.

Als iemand daar tips over heeft, over hoe je kinderen en ratjes aan elkaar laat wennen: laat maar horen.
Guy had al een goeie tip vond ik: in de badkamer gaan zitten met de ratjes (kunnen ze zich weinig ergens onder verstoppen en zo), en ze dan zelf naar je toe laten komen, op ontdekking laten gaan.
Groetjes,
Ilse en Emma (8j)


Onze drie schatten van ratjes: Lily, Mercedes en Ferrari
RIP onze lieve hamster: Mini
Meter van Lillibith (Emma)
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”