nieuw

Stel je hier voor aan de andere leden.

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Nimue
Slooprat
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 nov 2013, 21:40
Ratten: 3v
Locatie: Beveren

nieuw

Bericht door Nimue »

Hallo iedereen,

Ben hier nieuw op het forum en wil me even voorstellen.
Mijn nickname is Nimue, en ik keek onlangs met mijn dochtertje (ze wordt in januari 8) naar een programma over tamme ratten. Mijn dochter was direct verkocht, en om eerlijk te zijn, ik ook ;-)
Maar....we wonen op een huurappartement en eigenlijk mogen we geen huisdieren houden...Ik ben recent gescheiden en toen we hier in september kwamen wonen is onze russische dwerghamster wel meeverhuisd. Dat is maar een mini klein beestje. maar ik ondervind wel dat mijn dochtertje eigenlijk weinig aan ons hamstertje heeft aangezien het een nachtdiertje is. Natuurlijk houden we haar en zorgen we goed voor haar, want als je huisdieren neemt, dan neem je je verantwoordelijkheid op vind ik.

Terug over de tamme ratjes. E, mijn dochter, zag het programma op ketnet over een meisje dat ratjes had, en we zagen dat je eigenlijk meer plezier hebt van een ratje, dan van een slapende hamster. En dus begon ze te vragen...
Ik kom enorm in de verleiding maar wil eerst wel wat meer weten, en hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Zoals bv, is 1 rat houden voldoende, of zijn het gezelschapsdieren en is het beter om er twee te nemen.
En is er een verschil in karakter qua mannetjes en vrouwtjes? Ik bedoel, zijn vrouwtjes misschien rustiger, makkelijk te temmen dan mannetjes?
En dan ook vooral voor mijn dochtertje, zijn de ratjes die we via jullie kunnen adopteren/kopen reeds tam? Of moeten we daar zelf voor zorgen. Want daar heb ik dus helemaal geen ervaring me.
Nog zoiets, kunnen we, nadat we een ratje, of twee zouden in huis nemen, bij eventuele vragen ook nog bij jullie terecht?
Een hele brok vragen en dan denk ik dat ik er nog wel enkele vergeten te stellen ben nu.

Maar ik denk dat ik wel rond ben voor nu.
Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Vele groetjes
Nimue
Groetjes,
Ilse en Emma (8j)


Onze drie schatten van ratjes: Lily, Mercedes en Ferrari
RIP onze lieve hamster: Mini
Meter van Lillibith (Emma)
JillCaty
Versleten fuzz
Berichten: 2220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 17:17
Ratten: geen
Locatie: Waasmunster

Re: nieuw

Bericht door JillCaty »

Welkom!
http://www.jillcaty.be
http://www.outofthewoods.be

Slaapzacht Zeni, Zeker, Petrol en Peanut
Chiara
Ervaren rat
Berichten: 389
Lid geworden op: 11 mei 2013, 13:03
Ratten: 7m

Re: nieuw

Bericht door Chiara »

Welkom hier! :-)
Informatie die je zoekt, kan je hier op het forum vinden en als je nog vragen hebt, stel ze maar gerust! We helpen je graag verder :)
Diablo ~ Houdini, Lucky, Usain, Friemel, Mika, Luigi & Kosmo

Roquefort, Gusgus, Spiderman, Vlekje, Oreo, Nutella, Toffee & Houdini

Over the rainbow.. Yuki, Captain Hook & Bart, Tatouille, Niño, Thunder & Gaia
Hylke

Re: nieuw

Bericht door Hylke »

Welkom Nimue! Leuk dat je je wat inleest :)

Hier alvast een webshop die ik heel interessant en handig vind. Alles is correcte informatie, er wordt alleen nog aan gewerkt: http://nl.tammeratten.wikia.com/wiki/Tamme_Ratten_wiki

Ratjes zijn echt wel groepsdieren. Minimum met 2 moeten ze gehouden worden, maar dat is ook maar een duo, geen groepje. Ik raad steeds 3 aan, stel dat ooit plots een ratje overlijd, moet je niet hals over kop naar een nieuw vriendje zoeken.

Mannetjes zijn over het algemeen rustiger, vrouwtjes actiever. Wel zijn ze beiden perfect tam te krijgen!

Op ons forum staan alle te adopteren ratjes, bij elk ratje staat een volledige beschrijving van het karakter. Ik raad als eerste ratjes sowieso rittens aan (baby/jonge ratjes).
Er zitten 2 ideale ratjes in opvang bij Hjördis in Diest die meteen te reserveren zijn:
Milton: http://ratopia.be/forum/viewtopic.php?f=12&t=2073
Owen: http://ratopia.be/forum/viewtopic.php?f=12&t=2103

Natuurlijk kunnen jullie steeds bij ons terecht met vragen!!! :)

Nog wat extra's;
Ratjes zijn sowieso dieren waarmee je wel eens langs de dierenarts moet gaan. Aangeraden wordt om een spaarpotje te maken (vb. 3€/week) voor de ratjes. Mannetjes zijn qua operaties wel makkelijker. Vrouwen krijgen nl. regelmatig mama/melkkliertumoren en dit probleem kunnen ventjes niet hebben.

Ratjes nadien introduceren gaat zo goed als altijd perfect. Je kan dus perfect nu 2 ratjes nemen en binnen enkele maanden een derde ratje bijnemen.

Een kooi moet minimum 80x50x60 zijn voor 2 ratjes. 2ehands vind je ook kooien in perfecte staat, maar die iets goedkoper zijn. Bij Hjördis in Diest is volgens mij vandaag een kooi gebracht die te verkopen is ter voordele van de opvang :)
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: nieuw

Bericht door Hjördis »

Welkom hier! :zwaai:
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Nimue
Slooprat
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 nov 2013, 21:40
Ratten: 3v
Locatie: Beveren

Re: nieuw

Bericht door Nimue »

Wow, alvast bedankt voor alle snelle reacties!
Ik ben inderdaad het forum wat aan het doorlezen en intussen heb ik al wat antwoorden gevonden op de vragen die ik gesteld had (had ik best eerst gedaan, maar ja).

Het lijkt me dus best om me eerst grondig te informeren oa via dit forum, dan een goeie kooi aan te schaffen, en eens goed na te denken of ik vrouwtjes of mannetjes zou adopteren. Nog even uitzoeken of ik best twee vrouwtjes, of twee mannetjes zou nemen, of een mannetje en een vrouwtje.
Ik zou al zeker kiezen voor gesteriliseerde diertjes, want met een nest zitten is geen optie.

Nog 1 vraag: is het een geschikt huisdier voor een 8-jarige? Ze is een grote dierenvriend, maar gaat heel voorzichtig met alle dieren om.

Groetjes,
N
Groetjes,
Ilse en Emma (8j)


Onze drie schatten van ratjes: Lily, Mercedes en Ferrari
RIP onze lieve hamster: Mini
Meter van Lillibith (Emma)
Hylke

Re: nieuw

Bericht door Hylke »

Fijn dat je je antwoorden gevonden hebt ^^

Vrouwen en mannen worden ook nooit samen uitgeplaatst, tenzij 1 castraat natuurlijk :). Je mag meteen op gemiddeld 12 rittens rekenen.. :(

Wel, sowieso zal je als ouder wel de meeste zorgen moeten doen. Ratjes hun hok moet toch wekelijks uitgekuist worden, eventuele medische verzorging.. Natuurlijk kan ze zelf wel knuffelen (wij stellen meestal 1u/dag voor, op de zetel of bed bijvoorbeeld), eten en drinken verzorgen, eventueel ook helpen bij uitkuisen of inrichten van het hok :)
Nimue
Slooprat
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 nov 2013, 21:40
Ratten: 3v
Locatie: Beveren

Re: nieuw

Bericht door Nimue »

Ja ik besef best dat de meeste zorg voor mij zal zijn. Niet meer dan normaal als ouder. Al moet ik zeggen dat mijn dochtertje ook flink helpt als we het kooite van Mini, onze hamster, uitkuisen.
Ik doelde meer op de veiligheid want ik weet zo dat mijn ouders (70 jaar en heeeeeel bezorgd over hun enigste kleindochter) met veel vragen gaan afkomen, of dat wel gezond is voor E. , of ze haar niet zullen bijten etc. Maar als ze tam zijn, en goed behandeld en verzorgd worden zal dat wel ok zijn eh.
Mijn dochter rijdt ook twee maal per week paard, en weet dus goed dat ze met dieren altijd voorzichtig moet zijn. Met paarden omwille van het feit dat ze zoveel groter zijn, en voor kleinere dieren zoals onze hamster, en dus ook ratjes, omdat ze juist kleiner zijn en je dus voorzichtig met hen moet omgaan.
Goed, nog een beetje het forum verder verkennen.

Ik heb jullie forum en website ontdekt via verre familie van me, Guy. Hij heeft ook ratjes, en ik ga bij hem ook eens wat om info vragen. Hij heeft ook een dochter van 11, en voor zover ik weet is zij ook verzot op hun ratjes.

Groetjes,
N.
Groetjes,
Ilse en Emma (8j)


Onze drie schatten van ratjes: Lily, Mercedes en Ferrari
RIP onze lieve hamster: Mini
Meter van Lillibith (Emma)
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: nieuw

Bericht door Hjördis »

Je kan misschien eens bij een opvanggezin in de buurt langsgaan?
Zo zie je meteen hoe je dochtertje op ratjes reageert, of ze ze nog steeds tof vind als ze ze in het echt heeft gezien etc.
En dan kan je meteen ook al je mogelijke vragen stellen. :)
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: nieuw

Bericht door Kayleigh »

Welkom :D
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”