Het is nu 18 jan 2019, 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 22:14 
Versleten fuzz

Ratten: 2v1c
Legolas woont samen met Pinky, Jinx, Shyvana en Trees in Deerlijk. Aragorn en Gimli zijn ondertussen overleden.

Achtergrond
Mama Julie werd in een tuinhuis gevonden. Enkele dagen nadat ze in de opvang binnenkwam is ze bevallen van 13 halfwilde rittens.
Op 17 december 2015 werden deze drie jongens gecastreerd.

Beschrijving
Voorlopig kan ik nog niet veel vertellen over hun karakter. Eentje komt af en toe aan het deurtje piepen en eentje heeft duidelijk meer angst dan de anderen.
Voor meer informatie over hoe hun leven verliep voor ze bij mij waren kan je terecht in het topic viewtopic.php?f=48&t=3405 .

Dit tekstje is geschreven door Jill van Rattenopvang Rattenpootjes. Zij heeft zeer veel ervaring met het opvoeden en grootbrengen van (half)wilde ratjes en begeleid ons hier ook bij.
Citaat:
Halfwildjes zijn niet voor iedereen vanwege het wilde instinct dat overheerst, maar met de juiste instelling en aanpassingen is het mogelijk om hen een fijn en stressvrij leven te bieden.
Het is belangrijk om te weten dat (half)wildjes ratten zijn die nog heel dicht bij de natuur staan en om die reden een natuurlijk wantrouwen richting mensen hebben. Ook als ze bij mensen opgroeien! Het zijn slimme en fijngevoelige diertjes waarbij je heel puur en direct krijgt wat je geeft. Ze zijn gebaat bij rust en regelmaat; een vaste routine waarbij ze weten wat ze kunnen verwachten doet hen goed. Daarnaast zijn het ratten die in het contact met mensen graag het gevoel van controle en vrijheid willen ervaren. Oppakken en knuffelen ervaren ze vaak niet als prettig, maar op hun eigen tempo en manier maken ze heel veel contact met mensen die er voor open staan en gaan ze diepe banden aan.
Op dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=fm-erkgsGbw) mogen de rittens bij Ratopia loslopen vanaf een veilige haven (de duna) en zelf bepalen wat ze wel en niet willen. Door dit aan te bieden maken (half)wildjes vaak sneller en makkelijker contact dan wanneer het afgedwongen wordt en ze het gevoel krijgen geen keuze te hebben.Alle dieren leren het snelst en best als ze op hun eigen tempo dingen mogen verwerken en onderzoeken, maar dit geldt in het bijzonder voor wilde dieren.
Bij Ratopia krijgen deze kleintjes een fijne basis, maar hoe sneller ze een permanent huisje hebben hoe groter de kans is dat deze ratjes zich op hun gemak zullen gaan voelen bij mensen en zich gaan hechten aan een vaste verzorger. Wie de 'gebruiksaanwijzing' van deze diertjes leest en opvolgt en een plekje voor deze speciale diertjes heeft kan zich melden bij Ratopia.

03/01/2016
De drie broertjes liggen het liefst van al in de hoogste hangmat in de kooi. Wanneer ik heel voorzichtig ben kan ik hen strelen in de hangmat. Als eentje echter beslist van 'help, een mensenhand, hoe raak ik hier zo vlug mogelijk weg', dan vluchten ze alle drie naar hun huisje.
Wanneer ik iets lekker wil geven dan hou ik dat even voor hun neusje in de hoop dat ze het van mij aannemen. Tot gisteren deden ze vooral niets wanneer ik iets voor hun neus hield maar vandaag snuffelde ééntje aan het tomaatje en aan mijn vingers. Het tomaatje nemen deed hij niet, maar toch, ik ben al blij met de snuffel aan mijn vingers :)
Hun kooi staat naast mij wanneer ik aan de computer zit en in het begin hoorde ik hen niet toen ik in de buurt was. Ondertussen klimmen ze al lustig rond en komen soms eens kijken naar mij.

06/01/2016
Gisteren was er een doorbraak in hun vertrouwen naar mij toe. Ze lagen lekker in hun hangmat toen ik hen eten kwam geven. Ik hield, zoals ik iedere avond doe, eerst was lekkere brokjes voor hun neus. Niemand liep weg, alle drie snuffelden ze eens aan het brokje. En toen, heel voorzichtig, nam eentje heel voorzichtig het brokje eten uit mijn vingers. En dan nog een brokje, en dan nog een brokje en dan smullen maar!
De andere twee hielden het gewoon bij snuffelen om dan toch nog naar hun huisje te vluchten, maar dan wel niet meer in het sneltempo dat ze voorheen deden. Zo meer van ' Aja, juist, een mensenhand, ik vlucht daar normaal van weg'.

15/01/2016
Woensdag begon de intro tussen deze drie broers en mijn eigen drie ratjes. Ze waren misschien even wat onder de indruk van deze drie vreemden maar lieten alles redelijk vlot begaan. In het begin hielden ze zich nog wat schuil achter Vanilla, die het direct opnam voor hun drie. Tegen dag twee echter lag iedereen al samen op een hoopje en was er geen piepje meer te horen. Iedereen wast de drie broertjes en zij op hun beurt geven mijn drie ratjes ook een wasbeurt, heel lief om te zien allemaal!
Het zal niet lang duren of ze mogen naar een grotere kooi verhuizen waar ze weer zullen kunnen ravotten en spelen, deze keer met drie nieuwe vriendjes er bij :)

24/01/2016
Ondertussen zit heel de bende in een halve Royal. De intro is verder heel vlot verlopen en de halfwildjes liggen graag bij hun tamme soortgenootjes te slapen.
Het zitten bij tamme soortgenootjes is goed voor het vertrouwen van de drie broertjes in de mensheid. Wanneer ik mijn hand ik de kooi leg en een beetje geduldig afwacht komen ze ook snuffelen aan mijn hand. Ze komen zelfs al tot aan het deurtje, wel enkel samen met één van mijn ratjes. Eén van de drie, ik denk dat het altijd dezelfde is dus noem ik hem nu Legolas, kwam zelfs al bijna tot op mijn arm gekropen. Echter, bij de kleinste beweging vlucht hij onmiddellijk weg naar zijn veilig huisje.
Ik zie ze beetje bij beetje openbloeien en geniet er van om hen bezig te zien met mijn eigen ratjes.

09/02/2016
Alhoewel ze er nog niet zelf om komen vragen aan het deurtje, nemen ze vaak toch al lekkers van mij aan. Vooral pasta valt in de smaak bij deze drie heren. Of ja, kleine heren, want in vergelijking met mijn eigen ratjes zijn ze best wel klein, wat hen eigenlijk nog schattiger maakt :)
Vaak liggen ze alle 6 samen in een hangmat waar ze eigenlijk niet allemaal in kunnen, dan steekt er een kont uit aan de ene kant, en twee snoetjes aan de andere kant. Ik vind het nog altijd leuk om te zien hoe ze allen zo mooi vriendjes zijn met elkaar.

28/02/2016
Ongelooflijk om te zien hoe deze drie jongens evolueren. Gisteren stond ik aan de kooi met de deur open wat te spelen met mijn andere ratjes, het spel van 'Ik beklim mijn slaafje en spring er weer af en dat doe ik 50 keer naar elkaar'. Na 10 minuutjes kwamen er twee van de drie halfwildjes ook eens piepen. Ze kwamen zelfs zo dichtbij het deurtje dat ze aan mijn hand begonnen te snuffelen. Het was de eerste keer dat ze tot aan het deurtje kwamen terwijl ik er stond te spelen met mijn andere ratjes. Soms liepen ze weer weg om dat ze van iets schrokken maar ze kwamen telkens opnieuw terug. Zo dapper van hen!

05/03/2016
En ze blijven mij maar opnieuw en opnieuw verbazen deze drie heren! Ondertussen komen ze niet enkel al eens piepen en snuffelen maar komen ze ook tot aan het deurtje om gretig lekkere hapjes van mij aan te nemen.
Legolas zette ook deze week zijn twee voorpootjes om mijn arm en twijfelde of hij nu verder zou gaan of niet. Hij snuffelde even aan mijn neus maar besloot toch om terug te keren naar zijn veilige hangmat :)

31/03/2016
Vandaag zijn deze drie broertjes 8 maanden oud geworden, wat gaat de tijd toch snel :)
Ze kregen een volledige verse kooi cadeau en dan zie je hen volop verkennen! Springen van de ene hangmat naar de andere, achter de andere ratjes rennen, af en toe eens komen piepen tot aan het deurtje, want hey, wie weet staat daar iemand met wat lekkers voor mijn verjaardag :yummie:

21/07/2016
Ongelooflijk dat deze 3 broertjes binnen 10 dagen alweer een jaartje oud zijn :)
Ondertussen gaat hun leventje hier gewoon verder. Het looprad staat hier niet veel stil, je kan hen daar toch geregeld in terugvinden. Jammer genoeg hebben ze hun favoriete loopwiel stukgeknaagd en draait het niet meer rond. Och, kon ik aan die zielige oogjes maar uitleggen dat het niet meer draait doordat zij het stuk hebben gemaakt :P

01/11/2016
Ondertussen zijn deze 3 broertjes 1 jaar en 3 maanden en wonen ze bijna een jaar samen met hun vaste kooigenootjes hier. Ze vinden in hun groepje de nodige stabiliteit en hangen allen samen echt aan elkaar. Daarom hebben we besloten om hen metekindjes te maken.
Mochten de jongens nu nog moeten verhuizen zou hun stabiele omgeving worden afgenomen en zou hen dat ook veel stress geven. Dit willen we hen besparen.

02/01/2017
Deze drie heren vinden het hier nog altijd heel fijn met hun kooigenootjes Vanilla en Pugsley. Ik heb de indruk dat ze ook wat rustiger zijn geworden naar mensen toe. Soms staat er zelfs één aan het deurtje te kijken naar mij en naar wat ik allemaal doe... of hij wacht natuurlijk op lekkere snoepjes :P
Wanneer ik in de kooi bezig ben lopen ze minder snel weg van mij in vergelijking met vroeger.

07/05/2017
Ondertussen kregen deze drie heren, nadat kooigenootje Pugsley is overleden, het gezelschap van metekindjes Bailey en Shay. De intro verliep heel vlot en volgens mij zijn ze heel blij met hun nieuwe vriendjes. Bailey ligt graag tussen hen in te slapen. Leuk om het contrast te zien: 1 wit ratje tussen 3 bruine :)

06/08/2017
Hip hip hoera, deze heren werden vorige week maandag 2 jaar oud :pom:
Ze doen het nog steeds goed met hun nieuwe vriendinnetjes en zijn zelfs heel zorgzaam voor hen.

10/05/2018
Aragorn en Gimli zijn ondertussen helaas overleden. Legolas is echter ver van eenzaam. Hij heeft hier het gezelschap van 4 lieve dames waar hij het heel goed mee kan vinden.
Hoe ouder Legolas wordt, hoe groter zijn vertrouwen in mij. Hij komt, net als de anderen, met smekende oogjes om een snoepje bedelen :P

31/08/2018
Wat een kanjer is Legolas toch. Vandaag wordt hij 3 jaar en 1 maand oud. Buiten wat achterhandsverlamming is hij een gezonde, nog altijd wat nieuwsgierige, rat.
Hij is toch zo lekker zachtaardig tegen de anderen. Hij wordt vaak als hoofdkussen gebruikt door de andere in zijn kooi en hij laat dat allemaal graag gebeuren :)

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

10/05/2018
Met Pinky:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2016, 11:46 
Superrat

Ratten: 2v 2cm
Wohoooo
Hoe blij kan een mens zijn met een snuffel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2016, 18:16 
Versleten fuzz

Haha, ik loop nog te glunderen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2016, 18:23 
Versleten fuzz

Nog een foto aan de update toegevoegd :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jan 2016, 09:47 
Mete/petekindje

Ratten: 2v2vc2mc
Wat leuk Ellen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jan 2016, 11:45 
Superrat

Super

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2016, 20:44 
Superrat

Awww flinke Legolas!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 feb 2016, 10:47 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2016, 13:20 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 maart 2016, 23:07 
Versleten fuzz

Update met foto's!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur