Hulp nodig

Hier vind je alles over forum regels, aankondigingen over de opvang, updates...

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Hulp nodig

Bericht door Hjördis »

Na vele gesprekken bij mijn psycholoog ben ik tot de conclusie gekomen dat het me niet meer lukt en ik op een burn out/zware depressie afsteven. Ik ben sinds mijn zwaarste depressie in 2015 chronisch depressief met "gelukkige opflakkeringen", maar steeds met een knagend gevoel als "mag ik wel blij zijn? - ik kan beter naar huis gaan - etc". Mijn andere mentale struggles en stoornissen helpen daar natuurlijk ook niet bij.

De verzorging en het verlies van de Franse opvangers (en eigen ratten) valt me erg zwaar. We hebben hier de afgelopen maanden van meer dan 35 dieren afscheid genomen (tel kwijt atm), ik geef al 10 maanden zo goed als dagelijks medicatie en dan is er sinds september ook nog eens school bijgekomen.
Ik ga bij twee verschillende leercoaches langs, mijn praktijkleerkrachten zijn op de hoogte van mijn mentale problemen en enkele vriendinnen van mijn klas ook van de heel erge basis. Voor mijn vorige examen heb ik drie dagen lang zitten wenen en heb ik verschillende paniekaanvallen gehad, ook op school. Komende woensdag heb ik opnieuw examen. Daarnaast komt daar ook nog het zoeken van zoveel honden bij en ook dat verloopt niet van een leien dakje.

Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen zoals naar concerten te gaan, wandelen, met familie af te spreken enz, maar telkens val ik de dag (of een paar uur) later opnieuw in een put. Ik voel me schuldig om fijne dingen te doen, maar andere dingen niet onder controle te hebben. Naar de buitenwereld probeer ik me zo goed mogelijk recht te houden, maar ik zink.

En dan één van de ergste dingen, iets wat jullie al hebben gemerkt maar ik niet kon toegeven, het lukt me niet meer om Ratopia in orde te houden. Ik loop continu achter met de mails, de oudste is nu alweer van 25/10. Ik probeer dagelijks me eraan te zetten, maar het lukt me niet.
Ik loop achter met de webshop (zowel de spullen van Lien, als dingen maken voor de beurs binnen 9 dagen (nog niets gedaan), als het verzenden van pakketjes). Ik ben al heel blij dat ik de sociale media niet meer in het oog moet houden, want ook dat lukte me niet meer.
Na een dikke 8 jaar opvangen waarvan ik 7 jaar zoveel voor Ratopia heb gedaan, lukt het me niet meer. Ik wil hier zeker niet mee stoppen, maar even een pauze zou me denk ik deugd doen.

Ik vind het verschrikkelijk om dit te moeten toegeven, maar ik wil niet de ondergang van Ratopia zijn en ik wil niet dat Ratopia de ondergang van mij is. Het spijt me dames. :(
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Hulp nodig

Bericht door Hannelore »

Vooral niet te streng zijn voor jezelf, Hjördis :knuffel:
En het is goed dat je dit nu aangeeft want het is zeker nog niet te laat! Jouw leven moet ook niet volledig rond Ratopia draaien, je hebt recht op tijd voor jezelf, je opleiding, familie... zoals wij allemaal :)

Ik ga er ook praktisch op reageren. Hoe pakken we dit aan? Misschien is het tijd om een nieuwe tweede medewerker aan te duiden? Ik weet natuurlijk niet of iemand dit zou willen worden.
En dan lijkt het me ook niet slecht om wat dingen verder te verdelen of af te geven. Hoe ver je daarin wil gaan, kies je zelf. Er kan bijvoorbeeld iemand starten met het beantwoorden van de eerder standaard mails? Afstand, bemiddeling, adoptie dat lijkt me dat dat niet per se jij moet zijn.
Ook de kalenders daar zou ik iemand anders voor aanstellen. Dat is tijdelijk en dan moet jij dat alvast niet meer in je hoofd steken.
Zijn er nog dingen?
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Hulp nodig

Bericht door KimberleyW »

Heel begrijpelijk daarom hebben we dit ook aangegeven bij de vergadering wij kunnen perfect wat taakjes verdelen.
We hebben alle begrip voor je situatie het is ook super dat je dit zelf aanvaard want niemand is een wandelende duizendpoot.

Idd praktisch lijkt me het logisch dat oa de mail door geschoven wordt en dat we specifieke vragen altijd nog met jouw of de groep kunnen bespreken. Al is het met een beurtrol systeem.
nav de reactie van Lien zou ik toch overwegen alles terug te geven want zij is ook een extra stressfactor die we allemaal kunnen missen.
Zou het werken (als we de prijs niet winnen) een oproep te plaatsen op facebook voor een naaister die ons vrijwillig een periode wil helpen met hangmatjes maken.
En dan is er nog de webshop deze kan niet helemaal overgenomen worden maar bepaalde taken wel bv foto's online plaatsen en de bestellingen opvolgen.
Ellen
Versleten fuzz
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 dec 2014, 17:43
Ratten: 2v1c

Re: Hulp nodig

Bericht door Ellen »

Ik wil alvast wel wat extra taken op mij nemen. Sinds september heb ik een hobby minder die redelijk tijdrovend was, namelijk provincieverantwoordelijke Jeugd Rode Kruis.

Ik ben bereid om de mails te beantwoorden maar dit mag zeker ook door iemand anders worden gedaan.
Andere taken mogen ook.

Niet mee in zitten Hjördis, er kunnen zeker taken verdeeld worden :)
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Hulp nodig

Bericht door Kayleigh »

Heel goed dat je dit aangeeft meid! Ik ben trots op je :knuffel:

Ik heb altijd heel graag medewerker willen zijn, maar ik weet niet of ik daar nu nog geschikt voor ben...

Met de webshop wil ik zeker helpen! Als ik de foto's heb en het dan op mijn eigen tempo kan toevoegen dan wil ik dat heel graag doen. Vind ik leuk :D

Is het een idee dat de voorraad naar iemand anders gaat zodat de foto's + bestellingen ook uit handen gegeven kunnen worden? Dat dus ook iemand anders het verstuurd. Dat neemt ook veel tijd in beslag en extra druk voor Hjördis denk ik. Alleen zitten we dan met de NL verzending. Dan wordt het tijdelijk duurder en enkel op beurzen afhalen. Zijn er veel NL bestellingen? Is dit te verwaarlozen?
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Hulp nodig

Bericht door KimberleyW »

@Kayleigh voor ons ben je zeker geschikt maar je moet natuurlijk naar jou lichaam luisteren wat je zelf wel of niet aan kan.
Cindy
Mete/petekindje
Berichten: 607
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:14
Locatie: dendermonde

Re: Hulp nodig

Bericht door Cindy »

Het is goed dat je dit zegt Hjördis. Je bent een mens en geen robot. Wat je doet is ook niet niks. Als het niet meer lukt dan moet je dit aangeven zodat wij kunnen bijspringen en eventueel voor een periode overnemen zodat je op je effen kan komen.
Ik heb op de vergadering aangegeven dat ik na mijn studies gerust de mails wil doen. En het zou idd ook beter zijn dat als we bv een kalender of iets dergelijks doen dit door 1 persoon wordt gedaan. Jij moet zeker niet alles op jou nemen. We zijn een groep en zijn er om elkaar te helpen. Voorlopig heb ik het ook super druk. En zoals ze zeggen de laatste loodjes wegen het zwaarst. Ik vind het heel jammer dat ik op dit moment nie meer kan doen voor de opvang maar vanaf februari heb ik terug meer tijd.
Je moet je zeker niet schuldig voelen. Het is juist heel knap van je om dit te zeggen.
Slaapzacht Lieve ratjes van me,
Jullie zijn voor altijd in mijn hart!!!
Slaapzacht Ninja en Kuzuri,Martin, Edward en Yvetje mijn coole minihamsters :)
Ellen
Versleten fuzz
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 dec 2014, 17:43
Ratten: 2v1c

Re: Hulp nodig

Bericht door Ellen »

Misschien dat er een lijst kan gemaakt worden van alle taken die kunnen worden overgenomen en kunnen we er onze naam bij noteren? Hjördis, ik denk dat jij best meehelpt aan die lijst. Op de vergadering hadden we wel enkele taken maar er zijn er waarschijnlijk nog waar wij geen rekening mee hebben gehouden.

Indien gewenst wil ik dit weekend al kijken om de achterstallige mails te beantwoorden, lijkt mij iets dat best zo snel mogelijk kan worden bekeken. Dan kan Cindy vanaf februari bijspringen bij de mails. Ik wil gerust ook alle mails i.v.m. kalender en brunch voor mijn rekening nemen, dat zijn slechts voorlopige mails dus niet veel extra werk.
De bestellingen die via mail worden gedaan wordt dan wel wat moeilijker om af te handelen. Het moeilijke voor mij met de webshop overnemen is plaatsgebrek. Ik heb geen flauw idee waar ik alle hangmatten en tweedehandsspullen zou kunnen stockeren.
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Hulp nodig

Bericht door Hjördis »

Allereerst, bedankt voor het begrip! :love:

Ellen, ik vind het echt fantastisch dat je de mails wilt overnemen. Ik verander het wachtwoord asap (lig nu in bed) en dan geef ik het aangepaste wachtwoord door. Voor de adoptie en afstandmails zijn de antwoorden redelijk standaard, die kan je kopiëren vanuit de verzonden berichten.
EDIT: De mail van de brunch overnemen kan ook, dan stuur ik het document naar je door en kan jij het daar verder aanvullen.
De mail van de kalender wordt moeilijk, want dit is de algemene bestelling-mail en dan is er voor mij geen overzicht meer qua verzenden.


De kalender, goh ja.. Heel veel kalenders worden vanuit NL verzonden. Dus het lijkt me niet dat dat kan overgedragen worden. Dit is ook iets dat ik wel graag zou doen. Misschien is het wel fijn om dit volgend jaar te doen, afhankelijk hoe het dan met me gaat natuurlijk. :)

De webshop doorgeven is gewoon niet mogelijk tenzij je een aparte ruimte hebt met enkele kasten. De kast in de hal ligt zo goed als vol met spullen, daarnaast staan 2 grote curverboxen en 3 banaandozen, dan zijn er nog 7 dozen van Lien die in de hal staan en op de berging is er één kast met al het verzendspul. Telkens als er een banaandoos leeg is, duik ik de garage in om bij te vullen. Verder heb ik een deal met een winkel in Diest voor dozen en inpakmateriaal.
Soms worden dingen ook op facebook geplaatst (zoals sputniks, buizen, seizoensgebonden zaken,...) die via pm verkocht worden.
Bijna de helft van de bestellingen komen uit NL, die worden in het algemeen ook vanuit NL verzonden. Ik was hiervoor wel aan het denken om dit te verwijderen als optie en gewoon PostNL vanuit België aan te houden. Vanuit NL kost het €6.95, vanuit België is het €8,60. Op die manier kan ik de dozen verzenden vanuit Diest (op de terugweg van school) ipv Sittard.
Misschien is het hierbij ook een idee om 2 of 3 vaste verzenddagen aan te houden? Of zou dit mensen afschrikken?

Voor Rian Rat Event. Ik was het met Stijn en Iris eens aan het bekijken. Zouden jullie het oké vinden als ik enkel nog kersthangmatten tegen dan bijmaak (en misschien meer als het me lukt, ik start woensdag na mijn examen met knippen, spelden en stikken) en de stand voornamelijk bestaat uit tweedehandse spullen en minder uit hangmatten? De standen met hangmatten zijn daar overvloedig aanwezig.
Ik was ook aan het denken om op de beurs een donatiebox te plaatsen, informatie over alle metekindjes, ...
Wie komt er ook naar de beurs? Tot nu toe sta ik als enigste op met een mogelijkheid dat Kimberley ook meekomt.

Ik denk dat als de webshop (en de boekhouding) de enigste taken zijn voor me, toch tijdelijk, het voor mij wel oké zou moeten zijn.
Op die manier heb ik al wat meer ademruimte en staat er niet meer dagelijks een opgave te wachten. Ik zou dan ook de meldingen op mijn gsm uitschakelen van de mails zodat ik niet elke dag enkele keren ermee "geconfronteerd" wordt.

EDIT 2: Ik heb vanavond foto's gemaakt van 2 van de 7 dozen van Lien. Eén doos (14 soorten hangmatten) staan al online. Van de andere doos heb ik de foto's doorgestuurd naar Kayleigh.
Nog 5 dozen te gaan.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Hulp nodig

Bericht door Hjördis »

Takenlijstje: vul gerust aan als er nog iets is (maar vermeld het wel liefst)

De taken die verdeeld worden of doorgegeven kunnen worden:
- Algemene mail: Ellen
- Brunch mail (+bijhouden overzicht): Ellen
- Facebook: Hannelore
- Instagram: Kayleigh
- Website updaten: Hannelore/Hjördis
- Tweedehands.be + daarbij horend het facebookalbum & delen op fb-groepen (enkel kooien): Hjördis
- Register: Ellen
- Kerstrattenactie: Kayleigh
- Hangmatten en shizzle uploaden: Hjördis/Kayleigh
- Adopteer.be: werd gedaan door Marloes maar die is hier een hele tijd geleden mee gestopt.
- Ophalen noodoproepjes: iedereen?
- Ratopiadag:

Taken waarbij het doorgeven/verdelen moeilijker tot niet kan:
- Hangmatten maken: Hjördis (vanaf 6jan Kimberley enkele vrijdagen als hulp)
- Bestellingen verzenden: Hjördis
- Telefoon (niet meer zo actief de laatste tijd): Hjördis -> kan niet doorgegeven worden!
- Boekhouding (overzicht, sorteren facturen, contact boekhouder, facturen betalen, controle meterschap: Hjördis -> kan niet doorgegeven worden!
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Plaats reactie

Terug naar “Forum/opvangzaken”

cron