Franse ratjes Kayleigh

Hier vind je alles over forum regels, aankondigingen over de opvang, updates...

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Kayleigh »

Ik ga even een apart topic maken voor mijn meisjes. Dan kan ik hier alles in bijhouden. Niet alles is medisch zoals gewicht enz, dus echt een medische fiche aanmaken voor iedereen kan en hoeft niet.
Wat medisch is, plaats ik ook in medische fiche natuurlijk ;)

Gratin (Hazenlipje):

Gewicht:
12/01: 202 gram -> graat mager
13/01: 210 gram + 8
14/01: 197 gram - 13
14/01: 243 gram + 46 ('s avonds, duidelijke tepels)
15/01: 243 gram
16/01: 250 gram + 7
17/01: 249 gram - 1

11/01/'19
Heeft medische zorg nodig, maar niet acuut (lip ziet eruit als hazenlip, beetje ontstoken). Drachtig?

12/01/'19
Is ineens graatmager. Niet goed. 12u30 naar DA voor luchtwegprobleem en lip. Novadox voor 14 dagen.

14/01/'10
Ik zag haar vanaf 21u ongeveer onder op de bodem liggen in een soort nestje, terwijl ze de afgelopen dagen continu boven in de kooi zat. Om 23u wilt ze haar medicatie niet vrijwillig aannemen zoals ze dat voorheen wel deed. Ik neem haar uit de kooi en vindt haar tepels erg duidelijk. Vulva staat wat open. Lijkt ineens ook een dikkere buik te hebben. Ik voel in de buik en voel een ritten zitten aan de zijkant. Gewogen en ze woog ineens 46 gram meer. Heb haar apart gezet in een duna.

15/01/'19
Duidelijke gedragsverandering met voorgaande dagen. Rustig, veel slapen, duidelijke ademhaling (maar kan ook door de luchtweginfectie komen). Is niet aangekomen tegenover gisteravond. Overleg met DA gehad ivm AB en zwangerschap. Overstappen op Synulox ipv Novadox en bevalling rustig afwachten. Ze zit ook aan de vitamine C en tijm thee.

17/01/'19
Weer overgestapt op Bisolvon gezien dat wel met Synulox kan.

---------------------------------------------

BonBon (Bonnie, klein wit):

Gewicht:
12/01: 93 gram
13/01: 96 gram + 3
13/01: 116 gram + 20 ('s avonds)
14/01: 113 gram + 17
15/01: 114 gram + 1
16/01: 126 gram + 12
17/01: 133 gram + 7

11/01/'19
Drachtig?

13/01/'19
Tijdens de avond ronde zag ik haar lopen en het leek wel alsof ze een tennisbal had ingeslikt. Ik heb haar gewogen en ze was 20 gram bijgekomen in 12u tijd. Ik heb haar apart gezet.

14/01/'19
Is rustiger, eet minder, slaapt veel en ademt snel.
Met Steven overlegd om calcium bij te geven. Dit geeft ondersteuning voor het samentrekken van de baarmoeder.

15/01/'19
Rond 12u injectie calcium gegeven (0,04 ml), want ze weigert het zo te nemen. Zowel in het mondje als in een papje niet. Om 12u30 een aantal keer rekken en strekken gezien. Leek op weeën. Uur later weer rustig, aan het wassen, weer wat actiever. Weer een uur later rustig slapen en snelle ademhaling.
Mijn DA zegt dat zolang ze zich goed voelt, we niets hoeven te doen.

16/01/'19
Nog steeds geen babies, wel aangekomen, maar buik lijkt weg. Toch ctr bij DA. Nog gekeken met de echo, maar lijkt niks meer in te zitten. Ze heeft waarschijnlijk de dracht afgebroken. Is nu ook weer een happy ritten.

-----------------------------------------

Madeleine (wit roodoog zwarte streep op staart):

Gewicht:
12/01: 141 gram
13/01: 149 gram + 8
14/01: 156 gram + 7
15/01: 163 gram + 7
16/01: 169 gram + 6
17/01: 169 gram

11/01/'19
Drachtig?

15/01/'19
Lijkt me vrijwel zeker drachtig. Heeft 2 bolletjes in de zij. Komt 'mooi' iedere dag rond de 10 gram bij. Betekend dat de bevalling nog een aantal dagen op zich zal laten wachten. In de laatste fase komen ze +20 gram aan namelijk. Ze doet het nog goed, ligt nog bij de andere, dus zij mag nog even in de groep blijven.

--------------------------------

Croissant (argente):

Gewicht:
12/01: 176 gram
13/01: 169 gram - 7
14/01: 180 gram + 11
15/01: 183 gram + 3
16/01: 189 gram + 6
17/01: 194 gram + 5

11/01/'19
Drachtig?

15/01/'19
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of zij drachtig is. Ze doet wat raar met haar gewicht. Heeft wel een stevige buik. Is zeer nieuwsgierig en actief. Ik hoop dat zij zo blijft totdat ze +200 gram is en dat ze volgende week ergens gecastreerd kan worden.

--------------------------------

Meringue (Grote witte):

Gewicht:
12/01: 209 gram
13/01: 210 gram + 1
14/01: 208 gram - 2
15/01: 193 gram - 15
16/01: 212 gram + 19
17/01: 230 gram + 18

11/01/'19
Drachtig?

15/01/'19
Met deze meid weet ik het niet goed. Ze is schuw en heel rustig, maar dat is haar karakter. Heeft wat porfyrine bij de oogjes, maar kan zo niet echt wat vinden bij haar. Niest ook niet. Ze valt af, is nu ook wat smalletjes (was ze al wel een beetje). Ik heb niet het idee dat zij drachtig is. Niks wijst erop voorlopig. Hopelijk kan zij ook volgend week gecastreerd worden. De reden voor het afvallen weet ik misschien. Ik heb het idee dat zij niet op de bodem komt. Ik strooi dus nu ook eten in de hangmatten en daar begon ze direct van te eten. Even in de gaten houden dus.

------------------------------

Boursin (Blauw bont):

Gewicht:
12/01: 200 gram
13/01: 223 gram
14/01: gewogen, maar vergeten wat het was....
15/01: 208 gram (na castratie)

11/01/'19
Drachtig?

14/01/'19
Gecastreerd. Alles is goed gegaan. Was niet drachtig. Nu 3 dagen pijnstiller en 5 dagen AB.

---------------------------------

Eclair (Siamees):

Gewicht:
12/01: 200 gram
13/01: 228 gram
14/01: gewogen, maar vergeten wat het was...
15/01: 218 gram (na castratie)

11/01/'19
Lijkt een nest gehad te hebben, want heeft tepels waaraan gezogen is geweest. Zij wordt pleegmoeder van 6 rittens zonder moeder. Heeft al wat melk gegeven.

12/01/'19
Deze nacht verplicht de rittens laten drinken.

12/01/'19
Ochtend: gestopt met melk geven. Rittens nemen niks meer. Rittens weggehaald.

14/01/'19
Gecastreerd. Was niet drachtig. Ze had meerdere cystes op de eierstokken. Vandaar waarschijnlijk het beetje melk geven. Nu 3 dagen pijnstiller en 5 dagen AB.
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Hannelore »

Als je nog Franse namen zoekt in het thema eten:
Macaron, Pistolet, Javanais, Crème Brulée, Clafoutis, Tarte Tatin, Boursin
:D
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Kayleigh »

Update gewichten en verhaal BonBon. Gratin, Madeleine en Meringue maken goede kans om drachtig te zijn.

Hannelore, ik moest nog 1 naam hebben en ik ben voor Boursin gegaan. Ik week toch al af met Croissant en Gratin, dus dat past er mooi bij haha Nu hebben ze allemaal een naam :D
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Kayleigh »

Oke... waar moet ik beginnen? Ik weet het allemaal niet meer. Mentaal breekt het me op, ik ga daardoor lichamelijk ook achteruit. Ik ben al 3 maanden aan het strijden en ik kan niet meer. Ik kan niet eens meer koken thuis en dat was eigenlijk mijn enige taak waar ik aan vast kon houden. Nu is het puur de medische zorg geven aan de dieren en proberen mezelf wat te onderhouden, maar het is heel basaal... Ik slaap weer 2,5 uur overdag en zeker 9 uur 's nachts. De helft van de dag slaap ik dus. Dit gaat niet veel langer meer zo en waar ik vanmiddag een lichtpuntje zag, is dat vanavond weer compleet in duigen gevallen :( :cry:

Het goede nieuws... De 4 dames die gereserveerd zijn voor Petra zijn gezond verklaard. Ik heb een gezondheidsverklaring laten opzetten. Zo hebben we weer een extra bewijs naar de adoptant toe.
Ook wilt Petra ze nog altijd nemen, dus dat is positief. Ik hoop dat ik snel antwoord krijg om de afspraak voor adoptie vast te leggen.
Ik durfde ze eerst niet uit te plaatsen, maar door wat Steven zei durf ik het wel aan. Hij gaf me eigenlijk pas echt de duidelijke info die ik nodig had om weer met een realistische kijk te kunnen kijken. Hij zei 'ze zitten al 3 maanden bij jou. Ze hebben enkel wat geniest en beetje geprutteld, maar niks heftigs.' En toen dacht ik 'ja, je hebt gelijk!' Ze zitten al 3 fucking maanden bij mij zonder abces. Hoe lang moet ik ze dan houden? Een half jaar? Een jaar? Je weet nooit wanneer ze iets krijgen. Ratten krijgen nu eenmaal veel dingen. Dusja, ik plaats ze gewoon uit. Deze groep heeft ook al wat meegemaakt. Pinot en Merlot zijn verhuist naar de zaal in Diest, daar een tijd gestaan, dan met mij mee naar huis, 2 dagen apart gezeten, daarna geïntroduceerd met mijn 2 opvangers, DA bezoeken. Dan had er toch al iets moeten zijn gekomen als ze door stress iets kunnen ontwikkelen. Dus, ze mogen het huis verlaten. Neemt niet weg dat ik mijn hart alsnog vasthoud voor hoe ze het de eerste tijd gaan doen in de nieuwe omgeving... maar dat is afwachten.


En dan het andere nieuws... gezeik...
De ratjes van Iris zijn alle 3 ziek. Allemaal achter elkaar met zo'n 2 weken ertussen. Het is echt een drama. Een groot drama. Ze is inmiddels zo'n 400 euro kwijt aan DA kosten :( Ik vind het zo moeilijk allemaal. Ik voel me schuldig, ik wil helpen, maar weet niet hoe. Het was dan ook moeilijk qua communicatie. Ik zat er middenin en dat was niet fijn.

Ik zal heel even de mail hier neerzetten die ik naar Steven heb gestuurd.
Hoi Steven,

Vanmiddag ben ik bij jou geweest met 5 ratjes van Ratopia.

Echter heb ik nu een andere situatie betreffende de pasteurella infectie. Het betreft niet de ratjes van vandaag, maar 3 opvangers die eerder van bij mij zijn uitgeplaatst.

Op zaterdag 23 februari zijn er 3 Franse ratjes bij mij uitgeplaatst. Eén van deze 3 was afkomstig van bij Hjördis. Deze is een week eerder naar mij toegekomen en samengezet met 2 van mijn opvangers. Bij mij waren er niet echt grote problemen. 1 middenoorontsteking en 1 abces op de neus, maar dit ratje bleek ook problemen met de tanden te hebben. Een aantal ratjes deden wel niezen.

5 dagen na uitplaatsing kreeg het eerste ratje een keelabces. Dit was één van mijn eigen opvangers. Ze is hieraan geopereerd en toen was het niet helemaal zeker of het wel een abces was. Het leek ook wel iets tumoraals in combinatie met abces.

Op 18 maart kreeg het tweede ratje een keelabces. Dit was ook één van mijn eigen opvangers. Echt flink, zat ook diep. Deze is geopereerd en het bleek een uitgebreide schildklier tumor te zijn, verbonden met de halsslagader en ook daar was abcesvorming bij.

Op 31 maart (gisteren) kreeg het derde ratje een abces onder het oog. Dit betreft het ratje van bij Hjördis. Zij is vandaag bij de dierenarts geweest en die zegt dat het om een abces van een wortel van een kies is. Het abces is opengeprikt en leeggeduwd (zonder narcose).

De adoptant van deze ratjes ziet het niet meer zitten met de ratjes en wilt ze terug afstaan. Dit is begrijpelijk.
Echter ben ik nu best bang om deze ratjes hier in huis te halen omdat mijn ratten tot nu toe allemaal redelijk oke zijn. Geen keelabcessen tot nu toe. Aangezien u vanmiddag over een virale infectie sprak, ben ik toch wel bang om ze hier terug in huis te halen. Wij hebben zeker 2 ratjes in huis die zwakker zijn. Daarnaast ook een konijn en ik weet niet of die ook vatbaar is voor het virus? Wij hebben in totaal 8 ratjes, 1 konijn en een hond in huis. Ik hoop dat de 4 ratjes die vandaag gezond verklaard zijn, verhuist zijn voordat deze 3 opnieuw binnenkomen. Ze zouden zaterdag terug in opvang komen.

Graag zou ik uw mening willen weten en vragen of u nog tips heeft? Ik kan ze wel apart zetten, maar we wonen op een appartement en onze eigen dieren staan in de woonkamer, waar ik ook de 3 zieke dieren moet ontvangen. Ik kan wel kijken dat ik ze uit de ruimte haal en wissel zonder dat ze in dezelfde ruimte zijn, maar is het niet te al te laat als de zieke dieren in de woonkamer zijn geweest, waar onze eigen dieren daarna terug moeten komen?

Sorry voor het hele verhaal. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. U mag mij ook altijd bellen: +31657549480

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Kayleigh de Bruijn

Ik wacht maar heel even af wat Steven zegt. Iris zou de ratjes graag zaterdag om 12u terug komen afstaan. Het enige wat ik zeker wil dat gebeurt is dat de ratjes van Petra geplaatst zijn, voordat deze 3 terug komen. Dat moet echt, want ik wil niet het risico nemen dat zij alsnog iets oplopen.

Andere opties zijn:
- Onze eigen ratjes, 3 opvangers en konijn gaan naar mijn moeder toe. De ratjes van Iris kunnen dan bij mij blijven. Zij hebben medische zorg nodig. (moet ik wel nog bespreken met mijn moeder) Dit vinden wij wel niet zo fijn natuurlijk, want we weten niet voor hoelang dit gaat zijn en we hebben bijv. Suzie van 3+ jaar en het zou niet fijn zijn mocht zij overlijden terwijl ze niet bij ons is.
- Onze eigen ratjes, 3 opvangers en konijn gaan tijdelijk op de badkamer als de ratjes van Iris binnenkomen. Dit is de enige ruimte die aan alle kanten afgesloten kan worden. Dan kunnen de ratjes van Iris daarna naar de slaapkamer verhuizen en onze dieren weer terug de woonkamer in (als dit veilig is) Ik zoek nog uit hoe ik de lucht kan reinigen in een ruimte. Hier in NL kan ik geen Aerosol krijgen denk ik. Anders moet ik kijken dat ik weer naar BE rij daarvoor. Weet iemand of je dit zonder recept kan krijgen? Dan kan ik in Maasmechelen even kijken of ik daar iets kan krijgen. Scheelt me een hoop tijd.
- De ratjes van Iris komen binnen bij mijn moeder (waar ik bij ben). Zij heeft geen ratjes meer. Maar ze hebben medische zorg nodig. En dat moet ik doen. Ik denk niet dat ik lichamelijk in staat ben om 2x daags op en neer te rijden om hen medische zorg te geven. Ook is het niet fijn om er geen continu zicht op te hebben. Mijn moeder kan dat toch iets minder goed inschatten. Ze vraagt altijd mijn hulp als er iets is met haar dieren.
- De ratjes van Iris komen binnen bij mijn moeder en verhuizen zondag door naar iemand anders. Maar ik weet dat dit waarschijnlijk geen optie zal zijn. Ik zet hem er toch even bij.



Dan nog een andere vraag:
Moet Iris opnieuw afstandskosten betalen of niet?
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door KimberleyW »

Zoals ik al aangaf mogen de 3meiden van Iris naar hier door verhuizen op zondag. Dit geeft jouw meer rust en ik kan ze afscheiden.
Daarnaast even korte schets, ik ontdekte bij een van mijn eigen dames een keelabces zonder wonde dus mogelijk zit ik zowieso al met de besmetting (ookal had enkel Sarah recent 1 abces met wondje, en niemand anders meer sinds jan een abces had, vermoed ik wel dat ze veilig zijn). Ik ga dus vandaag naar Peggy en laat een test uitvoeren op het abces van mijn eigen dame ook omdat ik al 2eerdere abcessen had sinds jan in mijn eigen groep
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Hjördis »

Even een kopie van Steven zijn e-mail van vandaag:
Het idee is dat er, gezien de enorme vlaag aan keel- en diepe schouderabcessen, mogelijks een virus aan de basis ligt. Het staat beschreven dat sialoadenitis (speekselklierontsteking) bij de rat zijn oorsprong kan vinden in een virus. Door optreden van het virus, gaat de lokale afweer mis waardoor (enigszins) normale flora van de mond van de rat overwoekeren.
Deze overwoekering van "normale" flora resulteert dan in abcedatie van de betrokken klieren (speekselklieren, lymfeklieren, ...). Opgezette klieren nemen dan vrij grote proporties aan door de infectie, waardoor het uitzicht overeenkomt met een tumoraal proces, maar dit waarschijnlijk niet het geval is. Dit kan met het blote oog aldus niet bevestigd worden, enkel met een histologisch onderzoek van de betrokken/verdachte klier(en).
Zonder iemand tegen te spreken denken wij dat de gevallen die wij persoonlijk de laatste periode in onze praktijk zagen geen tumorale processen waren, maar steeds klierinfecties met eventuele abcedatie ervan.

Hoe de onderlinge overdracht door het virus precies plaatsvindt, is voorlopig onduidelijk. In de literatuur vinden wij enkel een coronavirus terug als mogelijks aanwijsbare oorzaak. Maar of dit in werkelijkheid het virus is waar het over gaat, is voorlopig een vraagteken.

Overdracht van 'een' coronavirus in het algemeen gebeurt via de lucht (niesten, hoesten), via onderling contact tussen de dieren of via onrechtstreeks contact met voorwerpen of personen, waarna de neus of mond wordt aangeraakt.

Kortom moeilijk te voorkomen denk ik binnen eenzelfde gezin...

Daarnaast denk ik dat er hoe dan ook een immuniteitsonderdrukking aanwezig moet zijn bij diegenen die het oplopen, waardoor het virus de lokale flora zodanig verzwakt en er dan pas een overwoekering van bacteriën uit de normale flora van de mond/keel van de rat kan plaatsvinden.

Als tips denk ik enkel aan het niet naast elkaar plaatsen van de verblijven, het ontsmetten van materialen, kooien, handen, enzovoort. Elke kooi ook op zijn vaste plaats houden en dus niet switchen van ruimte (waar het virus misschien kan blijven hangen).
Naar aanleiding hiervan en de situatie bij Iris K. zou ik voorlopig GEEN enkele Franse rat laten adopteren, geen ratten laten binnenkomen bij opvanggezinnen met Franse ratten etc. Ik wil eerst duidelijkheid hebben hierover, over een behandeling en dergelijk vooraleer we gaan plaatsen. Deze situatie mag niet meer plaatsvinden imo.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Kayleigh »

Morgen komen de ratjes van Iris terug binnen. Ze komen binnen bij mijn moeder, daar zijn geen andere knaagdieren aanwezig. Ze zullen daar blijven voor een nacht en dan haal ik ze zondag op voordat ik naar de vergadering kom, zodat ze met Kimberley mee mogen. Nogmaals heel hard bedankt om ze over te nemen!!!

De ratjes van Petra verhuizen volgende week vrijdag. Ik vind het nog steeds doodeng, maar ik moet het gewoon doen.
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Kayleigh »

Even iets anders waar ik zelf niet over wil beslissen:

Wat doen we met Gratin? Ze blijft sowieso bij mij, maar wordt zij een metekindje of kan ik haar gewoon adopteren?
Ze doet me heel erg aan Molly denken. Heel apart qua doen en laten, lijkt de rattentaal niet super goed te snappen. Ze is nog altijd wat smalletjes, maar eet wel goed. Haar neus gaat wel een probleem blijven. Waardoor weet ik niet precies, maar niezen en de porfyrine ophopingen blijven wel van tijd tot tijd. Gelukkig wel minder dan voorheen en heb ik niet meer gezien dat haar neusgat compleet dichtzat waardoor ze geen lucht meer kreeg. Hopelijk blijft dat zo.

Verder lijkt ze tot nu toe oke te zijn.


Ik vind het moeilijk om zelf te zeggen of ze van de opvang moet blijven of niet, vandaar even de vraag aan jullie.
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Hjördis »

Als het medisch gezien niet gaat, dan wordt ze een metekindje.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Franse ratjes Kayleigh

Bericht door Hannelore »

Ik zie inderdaad ook wel wat medische problemen waardoor we haar niet zouden plaatsen. Is een beetje zoals bvb Peggy met haar oogjes toen, naar mijn gevoel.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Plaats reactie

Terug naar “Forum/opvangzaken”

cron