Ideeën

Hier vind je alles over forum regels, aankondigingen over de opvang, updates...

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Ideeën

Bericht door Hannelore »

Naar aanleiding van de opleiding Asielmedewerker die Hjördis en ik momenteel volgen, wil ik graag dit topic openen om ideeën te posten die ik (of anderen) heb tijdens deze opleiding.

Zo ging het over het betrekken van kinderen (of andere groepen) bij je opvang om je opvang zo wat bekender te maken bij een breder publiek door hun bvb iets te laten knutselen. Ik dacht eigenlijk meteen aan het knutselen van snoepballetjes met strookjes van een WC rolletje. Het lijkt me wel een leuk idee om een informatieblad te op te stellen en te verspreiden naar scholen in de buurt van iemand die hier tijd voor wil en kan vrijmaken om dan wat over ratjes te gaan praten en hun iets te laten knutselen. Zo hebben de juffen meteen een knutselnamiddag ingevuld in hun jaar ;)
Dit kan niet alleen bij kinderen werken, maar bijvoorbeeld ook bij mensen met een mentale beperking.

Een ander idee is nav de duur dat opvangers in de opvang blijven. Zo werd aangeraden dat je opvangers waarvan je denkt dat ze snel zullen vertrekken best ook zo snel mogelijk online en in de kijker zet omdat hier elke dag echt telt. Langdurige opvangers moeten zeker niet op de achtergrond komen, maar daar steekt het minder op een dag omdat dat zelfs vaker adoptanten zijn die bewust voor een speciaal geval kiezen. Hierbij dacht ik dat het op Facebook misschien een goed idee is om 2 albums ter adoptie te maken. 1 album Ter adoptie beginnersratjes (of knuffelratjes) en dan 1 album Ter adoptie. Dus echt een apart album dat zich specifiek focust op ratjes die zich gemakkelijk laten vastnemen, aaien, ... Zo kunnen beginners of mensen met (kleine) kinderen gerichter kiezen ipv dat ze verliefd worden op een snoetje van een schuw dametje dat niet interessant is voor hun.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Ideeën

Bericht door Hjördis »

Bij het stukje 'kinderen' dacht ik gisteren ook meteen aan een tekenwedstrijd waarbij ze dan een cadeautje krijgen, de naam van een nieuw opvangertje kunnen kiezen of dergelijk.

Op het vlak 'knutselen' vind ik bv de wc-rolletjes zeer leuk en het is ook makkelijk. Echter laten scholen dit niet meer makkelijk toe ivm hygiëne.
Maar we kunnen altijd nog andere dingen bedenken!

Ik heb een beetje schrik om beginnersratjes een apart album te geven, want wat als mensen niet verder kijken?
We kunnen hierbij wel een testperiode inlassen waarbij we dat album proberen, de ratjes meteen apart op fb verschijnen en na een half jaar (?) het evalueren.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Ideeën

Bericht door Kayleigh »

Ik heb het er een beetje moeilijk mee om hier zo te lezen dat er nu 2 mensen een opleiding volgen... Is dit vanuit de opvang? Mogen meerdere mensen dit volgen? Ik weet dat ik zelf zeer weinig actief ben geweest afgelopen jaar, maar dit heeft zijn redenen. Dat betekend niet dat ik niet graag betrokken wil zijn bij de opvang. Heb het gevoel dat het niet meer echt een team is maar meer 1 op 1 en we wilde toch graag juist een hecht team zijn?

Wat houdt die opleiding precies in?

Fijn dat er ideeën uit voort komen. Hopelijk helpt dit om meer ratjes te plaatsen.

Het splitsen van beginners en moeilijke ratjes vind ik niet zo'n super idee. Alle ratjes zijn even belangrijk en ook zij moeten gewoon onder de aandacht komen. We hebben vaker meer moeilijke dan makkelijke ratjes. Als we de moeilijke dan wat verstoppen dan schiet het ook niet op met plaatsen.

Alle ratjes moeten snel online komen. Foto bij makkelijke ratjes helpt wel om ze sneller te plaatsen. Dus misschien hun wel prioriteit geven op foto's in de topics bij de makkelijke ratjes? Geldt vooral bij grotere groepen die in 1 keer binnenkomen. De makkelijke ertussen uit pikken en zsm online zetten met foto.
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Ideeën

Bericht door Hannelore »

Ik weet niet meer hoe het is gecommuniceerd, maar Hjordis had denk ik wel aan iedereen doorgegeven dat die opleiding ging komen. De meesten konden niet door werk, school,... Nu, dat is al van augustus geleden dat we ons daarvoor hebben moeten inschrijven. Het is een gratis opleiding van de Vlaamse overheid uit.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Ideeën

Bericht door Hannelore »

Ik kan misschien al beginnen met bij beginnersratjes het consequent toe te voegen aan hun foto op FB. Maar dan zou ik dat uit de algemene beschrijving in de topics willen kunnen halen. Dus als jullie dat daar zouden willen aangeven dan weet ik dat alvast. Dat is nu al vaak het geval hoor. Maar als je dus in de toekomst een ratje hebt waarvan je dankt: die pak ik vrij gemakkelijk vast, komt kijken en vindt aaien fijn; vergeet het dan niet te vermelden :P
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Ideeën

Bericht door Hannelore »

Hjördis, je bedoelt hygiëne voor als je ratjes meebrengt? Ik wil ook wel proberen een soort van lespakket in elkaar te steken. Dus dat de juf die knutselnamiddag in het thema van ratjes kan zetten, zonder dat wij daar per se bij zijn. Dus een paar mooie foto's wat algemene info, knutselhandleiding,... Mijn nicht is leerkracht in de eerste kleuterklas. Zij wil mij daar waarschijnlijk wel bij helpen :)
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Ideeën

Bericht door Hannelore »

Wat ik ook een goed idee vond, was een advieslijn. Je zou dat bvb 1 avond per week kunnen aanbieden gedurende 1 uur. Ik zou daar wel een apart telefoonnummer voor aanmaken en dat via een oude gsm doen die buiten dat uur steeds uit staat. Meldingen van andere dagen moet je dan gewoon negeren. Ze weten heel goed wanneer het kan, maar je hebt er altijd die proberen. Bij herlaadkaarten is het meestal de regel dat je pas na een jaar ofzo opnieuw moet herladen. Dus het zou ons ongeveer €10 per jaar kosten. Advies wordt dus enkel gegeven via inkomende gesprekken. We bellen niet terug of geven geen informatie via sms, ze kunnen het altijd nog een keer proberen.
Ik wil me daar gerust mee bezig houden. Algemene info ken ik ondertussen wel en de hulpmiddeltjes voor medicatie enzo. Medische vragen vind ik sowieso niet dat we kunnen beantwoorden (als het dan fout gaat...) dus dan zou ik ze doorverwijzen naar een dierenarts in hun buurt die met ons samenwerkt.

Ik post hier alles wat in me opkomt. Anders vergeet ik het misschien weer :p
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Ideeën

Bericht door KimberleyW »

Oh leuk.
Ik denk dat het woord 'beginnerratje' plaatsen als begin van de samenvatting bij hun fb foto en op hun topic al genoeg kan zijn zoals je voorstelt. Als ik uitkijk naar nieuwe snoetjes lees ik altijd graag eerst een korte samenvatting van hun karakter tov mensen en andere ratjes en waar ze vandaan komen. Daarna kijk ik bij de interessantere ratjes verder naar alle updates en foto's,... (voor de meeste zal de foto wel sneller bekeken worden).
Misschien is het een optie om telkens bij ratjes die langer dan 6maanden in de opvang verblijven een nieuwe foto+ eventueel aangepaste samenvatting op fb te plaatsen zodat ze weer in de kijker worden gezet?
de advieslijn lijkt een goed idee maar dan krijg je misschien 5x dezelfde vraag op 1uurtje tijd.
Is het misschien een idee om wekelijks of 2wekelijks op fb een vraag te beantwoorden of een thema/onderwerp te bespreken bv tips om knaaggedrag 'aan te pakken', welke bodembedekkingen mogelijk zijn met voor- en nadelen erbij, een leuke tip van speelgoedjes (action aanbieding of dergelijke), ziektekwaaltjes zoals mijt en verkoudheden symptomen herkennen+ voorkomen (zoveel mogelijk),...
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Ideeën

Bericht door Hjördis »

Ideetje tijdens de les:
Iemand zoeken om www.adopteer.be (of iets dergelijks?) zoeken via facebook.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Ideeën

Bericht door Kayleigh »

Dat zag ik laatst op FB voorbij komen inderdaad! Ineens kwam een hond uit het asiel in Maastricht waar ik stage liep voorbij en ik was heel verbaasd. Op de FB pagina komen best wel veel reacties!
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Plaats reactie

Terug naar “Forum/opvangzaken”

cron