Nieuws opvanggezinnen

Hier vind je alles over forum regels, aankondigingen over de opvang, updates...

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Kimberley kan nu op het tijdelijk opvangforum! :pom:
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Wat denken jullie als noodopvanggezin?
Hallo, zijn jullie nog op zoek naar opvanggezinnen? Ik ben normaal gezien opvanggezin voor zwerfkatjes. Helaas had ik een zwerfkatje met parvo, deze is onlangs overleden. Door deze ziekte mag ik zes maanden geen katjes opvangen. Ik vind het verschrikkelijk om met een leeg opvangkamertje te zitten dus ik dacht erover na om andere organisaties te helpen. Ik heb nog geen rattenkooi en spulletjes maar kan hier wel voor zorgen. In de opvangkamer zouden de ratjes ook vrij mogen rondlopen als ik erbij ben. We hebben voor de rest enkel nog een hondje. Ik woon in Lochristi, Oost-Vlaanderen niet zo ver van Gent. Laten jullie me iets weten? Groetjes Lisa
Het was inderdaad verschrikkelijk om ze te zien aftakelen. Het zijn hele zware dagen geweest.

Ik heb helaas zelf nog geen ratjes gehad, wel muisjes en hamsters. Ik heb een vriendin die ratjes gehad heeft, ze had er twee, eentje was zwanger en na een tijd had ze er meer dan 20. Toen heb ik deze naar rattenopvang VZW rattensnoozels gebracht omdat ze de zorg niet meer aan kon. Toen was ik nog niet verhuisd dus kon ik ze zelf niet opvangen.

Ik zal toch nog wat meer info over mezelf geven:

Ik ben Lisa Mortier, 23 jaar. Al drie jaar opvanggezin voor zwerfkatjes. Ik zie het zeker zitten om naar de dierenarts te gaan en medicatie toe te dienen. Ik heb nog niks van rattenspullen.

Ik woon in Lochristi, Oost-Vlaanderen niet zo ver van Gent en gemakkelijk met bus te bereiken. Ik denk dat ik ook wel snel zieke dieren kan herkennen. Ik wil me zeker nog inlezen voor ik hieraan zou beginnen. Laten jullie me weten of ik al dan niet in aanmerking kom?
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door KimberleyW »

Misschien wel leuk maar gaat ze ook de ratjes blijven opvangen tot dat ze een thuisje hebben of enkel 6maanden? want dat is niet zo duidelijk uit de mails. ik denk dat ze wel de motivatie heeft desnoods mag ze altijd wel een keertje komen kijken bij mij (lochristi is niet zo heel ver) of tips vragen want de eerste keer ratjes hebben is zowieso niet altijd makkelijk en zeker geen bagageratjes, dus moet er wel gekeken worden dat de opvangers (2-3) die bij haar dan zouden komen eerder beginnerratjes zijn?!
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Ik heb er vooral moeite mee dat ze geen ervaring heeft en we dat wel voorop stellen. Maar ze lijkt me inderdaad gemotiveerd.

Ik denk zelf dat ze maar voor 6 maanden wilt/kan opvangen, maar heb dit ook al nagevraagd.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door KimberleyW »

Als het maar voor 6 maanden is, zou ik het niet doen want dan moet er ook een plaatsje zijn waar ze na 6maanden heen kunnen als ze dan nog geen thuisje hebben. En je weet natuurlijk niet of degene die binnenkomen beginnersratjes zijn of juist bagageratjes blijken te zijn want iedereen die zijn ratjes wilt afstaan zegt dat ze tam zijn :|
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hannelore »

De vaste termijn zou voor mij inderdaad ook een rede zijn om het niet te doen. Want, zoals al gezegd, wat met de ratjes die er wonen na 6 maanden?
Gebrek aan ervaring zou ik niet zo erg vinden. Je ziet of merkt het verschil wel als ze ziek zijn. Misschien iets minder snel als wanneer je al lang ratjes hebt maar iedereen moet ergens beginnen. Zo lang ze dan ook tijd wil vrijmaken om naar de dierenarts te gaan, zie ik geen probleem. En die motivatie lijkt ze me wel te hebben.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Ik had op de vergadering dit al gevraagd en Ellen vond dit oké. Ik heb haar vervolgens gemaild dat ze met Ellen contact kan opnemen, maar krijg nu deze mails terug:
Zijn jullie misschien op zoek naar vrijwilligers om te helpen met het verzorgen van de ratjes? Ik zou met plezier helpen!
Wat zou jij graag doen voor onze opvang?

We zijn zelf voornamelijk op zoek naar mensen die reclame willen maken voor de opvang, oa. op www.adopteer.be en www.pets.be. Daarnaast is het verspreiden van affiches, naamkaartjes en eventueel spaarpotten ook zeker leuk voor ons.

Ik versta uit jouw mail dat je graag mee zou helpen met het verzorgen, dus bv het proper maken van de kooien en dergelijk. Klopt dit?
Ik zou idd graag helpen met het schoonmaken van de kooien , en het verzorgen van de ratjes. Lijkt me leuk omdat je dan echt contact hebt met de ratjes.
Ik zie in de handtekening van jouw voorgaande e-mail dat je in de omgeving van Stekene woont. Klopt dat?
We hebben relatief dichtbij een opvanggezin, namelijk in Deerlijk. Zij gaf vandaag aan dat ze af en toe wel hulp kan gebruiken. Ze heeft geen vaste poetsdag, maar je kan misschien wel verder met haar afspreken.

Je mag een mailtje sturen naar opvanggezinnenratopia@gmail.com tav Ellen.

Heel hard bedankt!
Bedankt voor je antwoord. Ik heb eens gekeken via routeplanner. Deerlijk is 54 minuten rijden vanaf Stekene. Dus das ver om elke week te rijden. Is er misschien een ander opvanggezin dichterbij?
Blijkbaar is Stekene maar 5min van Kemzeke en 20min van Dendermonde. Ik heb doorgegeven dat jullie niet zoveel opvangers hebben, maar dat ik zou overleggen.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
KimberleyW
Ratfanaat
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2016, 18:22
Ratten: 2vc 1mc
Locatie: Moerbeke-Waas

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door KimberleyW »

ja klopt Kemzeke is een deelgemeente van Stekene ;). Als ze niet bij ons kan helpen, kan je haar misschien wel doorverwijzen naar Rata's animal shelter in Belsele. Ines heeft regelmatig eens vrijwilligers om kooien te kuisen en kan hen zeker gebruiken. ;)
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Goed idee!
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Nieuws opvanggezinnen

Bericht door Hjördis »

Wat vinden jullie?
Hey Hjördis,

Ik ben Myrthe Raemaekers en momenteel 26 jaar oud. Ik had nog geen forumnaam, maar als dat belangrijk is heb ik hem zo aangemaakt!

Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met ratten. Wel heb ik ervaring met het houden van boeroendoek-eekhoorntjes. Deze zijn ook erg kwetsbaar qua gezondheid en hebben gelijkaardige gezondheidsproblemen en bijbehorend gedrag. Vooral problemen met de luchtwegen en tandjes herken ik ondertussen goed. De problemen die ratjes vaak krijgen met tumoren, daarmee ben ik voorlopig minder bekend. Ik begrijp waarom ervaring vereist is, maar ik hoop dat een gelijkaardige ervaring en goeie wil om zoveel mogelijk te leren ongeveer evenveel waard kan zijn?

Ik heb een grote kooi en voegde een foto ervan toe als bijlage. Zoals je ziet is hij nog ingericht naar de noden van mijn actief, klein eekhoorntje, maar die is gemakkelijk heringericht. Momenteel gebruikte ik houtschilfers (zie ook foto) als bodembedekking. Ik denk dat ratten ook qua voeding aansluiten bij eekhoorntjes. Dat dieet bestond vooral uit noten, zaden, fruit en groenten.

Knuffeltherapie zie ik absoluut zitten. Ik geloof dat ik graag genoeg met dieren bezig ben en het nodige geduld heb om ratjes op die manier te helpen.

Verder praktisch heb ik flexibele uren en mijn eigen wagen. Rondrijden voor dierenarts en dergelijke zijn dus zeker geen probleem. Ook medicatie geven ben ik best gewend. Mijn vriend en ik wonen momenteel in Aarschot en ons appartement is bereikbaar via trein en bus of zelfs te voet van het treinstation (15min wandelen).

Laat maar iets weten als er nog vragen of vereisten zijn.

Groetjes, Myrthe
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Plaats reactie

Terug naar “Forum/opvangzaken”

cron