Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Hier vind je alles over forum regels, aankondigingen over de opvang, updates...

Moderator: Medewerkers

Plaats reactie
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

Mijn vraag: is een mama in spe een zorgenkindje of een ratje ter adoptie?

Waarom ik voorstander ben van zorgenkindje:
Je weet niet hoe de zwangerschap zal verlopen. Indien ze nadien moet worden gecastreerd, weet je ook niet hoe ze daar van zal genezen. Je spreekt in totaal toch gemakkelijk over een periode van 6 weken en dat vind ik best lang om een rat gereserveerd te kunnen hebben staan.
En ik vind het in mijn hoofd ook een vreemd idee dat je een rat kan adopteren die nog moet bevallen :)
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Gebruikersavatar
Kayleigh
Officieel ratverslaafd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:46
Ratten: 2m
Locatie: Geleen, Limburg (NL)

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Kayleigh »

Update Jeyne:
Jeyne had nog een baarmoeder en een volledige eierstok. Deze zijn verwijderd geworden.
Ik had gevraagd of Jeyne nog een baarmoeder had.
Assistent: De baarmoeder heeft ze niet meer.
Dus ik dacht dat ze de baarmoeder al niet meer had. Echter begreep de assistent mijn vraag niet goed en zij bedoelde met haar antwoord dat de baarmoeder nu verwijderd is geworden. Was een beetje een miscommunicatie... Mijn excuses!


Ik ben het wel met Hannelore eens. Een moedertje moet sowieso 6 weken de rittens verzorgen, dan een maand bijkomen voor de castratie en dan nog herstellen daarvan. Al ter adoptie aanbieden zou ik nog niet doen. Je weet niet wat er nog allemaal kan gebeuren.
Ik weet uit ervaring dat mensen niet maanden willen wachten op hun rat. Zoals in het geval van Jack. Die is toen flink ziek geworden en na 2 maanden behandelen liet de adoptant niks meer horen...
Lupa, Eden
Metekindje: Jim
Slaap zacht 67 engeltjes
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

Wat denkt de rest over mama in spe: meteen ter adoptie of zorgenkindje?
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Melissa_L
Slooprat
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 dec 2016, 19:20
Ratten: 7m
Locatie: Hoeselt

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Melissa_L »

Ik zou er eerlijk gezegd ook eerder zorgenkindje van maken.
Ik denk zelfs dat we de definitie van het begrip zorgenkindje eens moeten nakijken? Want Ratatouille bv. was ook niet ernstig ziek, maar had veel complicaties waardoor dat zijn adoptie weken en weken is uitgesteld. Ik heb hem wel nooit onder de zorgenkindjes geplaatst, maar het is heel lang onduidelijk geweest wanneer hij in staat was om te verhuizen. Gelukkig had ik geduldige adoptanten :D
Dus ik zou het begrip misschien wat meer verruimen naar ratjes die voor onbepaalde tijd niet kunnen geadopteerd worden, om welke reden ook?
Schatjes van ratjes: Zenon-Altwin-Jits-Juul-Qasper-Qamiel-Qarel

Slaapzacht Harry, Flapke, Grey, Q, Qwodin, Quinn, Timo, Ubbe, Cy, Fitz, Bas, Blinker, Merlin, Newton, Rowan, Jake, Quillian, Pepin</3
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

De term zorgenkindje is ooit in het leven geroepen omdat er een ratje was gereserveerd door iemand en die adoptie uiteindelijk zelfs nooit is kunnen doorgaan omwille van aanslepende complicaties. Het is om duidelijkheid te scheppen voor zowel ons als de mogelijke adoptant. Die moet zich dan ook niet schuldig voelen als die eigenlijk liever een ander ratje zou adopteren dan niet te weten hoe lang er nog moet worden gewacht.
Voor mij betekent het een ratje dat voor onbepaalde tijd niet kan worden uitgeplaatst. Of wanneer je merkt dat na de eerste verzorgingskuur er dus opnieuw problemen zijn of de problemen niet weg zijn. Ook al zou het dan bvb zogezegd maar weer 10 dagen medicatie zijn.
Als dat bij Ratatouille zo was dan had hij daar inderdaad misschien ook beter onder gevallen.
En om die reden vind ik dat een zwanger ratje daar ook onder valt :)
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Melissa_L
Slooprat
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 dec 2016, 19:20
Ratten: 7m
Locatie: Hoeselt

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Melissa_L »

Ja, helemaal mee eens!
Schatjes van ratjes: Zenon-Altwin-Jits-Juul-Qasper-Qamiel-Qarel

Slaapzacht Harry, Flapke, Grey, Q, Qwodin, Quinn, Timo, Ubbe, Cy, Fitz, Bas, Blinker, Merlin, Newton, Rowan, Jake, Quillian, Pepin</3
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

Ik zie op Facebook dat er is gereageerd op een bericht van iemand die zijn ratten weg wil doen dat deze uiteindelijk zijn achtergelaten en bij ons zijn binnengekomen.
Ik heb het daar heel erg moeilijk mee omdat ik niet vind dat je dat als opvang openbaar moet maken. Ik vind dat altijd erg als opvangen mensen of dierenartsen of... met naam gaan noemen. Vooral de reacties van anderen worden daarop vaak buiten proporties. Ik zie hier bvb al dat iemand deze mevrouw persoonlijk berichten is gaan sturen. Dit is nog maar een begin. Je wilt niet weten hoe gemakkelijk zoiets uitloopt tot dreigbrieven, telefoons, vandalisme,...
En dan stel ik me de vraag: zijn we op dat moment dan beter als hun?
Sorry als je verschiet van mijn sterke reactie, maar sociale media, ik vind dat in dit soort situaties een enorm gevaarlijk iets. Ik hoop echt dat we dit niet meer doen in de toekomst. Ik voel me hier allesbehalve goed bij.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hjördis
Rattenkoning
Berichten: 15979
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:15
Ratten: 9m
Locatie: Diest

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hjördis »

Van zodra ik las dat anderen contact met haar opnamen begon ik me er ook niet goed bij te voelen.
Ik zal vragen aan de beheerder of dit gehele bericht kan verwijderd worden.

Edit: ik heb de beheerder een pm gestuurd en mijn berichten verwijderd.
Owen, Panda, Giraf, Gekko, Koala, Marshmallow, Moonpie, Milkshake
Tygo
Ziggy, Findus
Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

Ja dat is vooral het gevaarlijke, hoe andere mensen voor rechter gaan spelen. Je zou er van verschieten hoe ver sommigen durven gaan. In Hasselt is er zo ooit een juwelier gestalkt omdat er een filmpje van een auto was gedeeld die als een gek reed en iemand had daarop geantwoord dat dat die zijn auto was. Bleek niet zo te zijn, auto stond vaak voor de zaak maar was van iemand die uit de buurt was en daar altijd parkeerde. Maar die man zijn zaak leed er onder en al. Best erg dus.
Ik ben opgelucht om te horen dat je je er uiteindelijk hetzelfde bij voelde. Ik had het er echt moeilijk mee. Gelukkig is er nog niet teveel kwaad gebeurd in dit geval!
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Hannelore
Superrat
Berichten: 3916
Lid geworden op: 04 jul 2014, 09:24
Locatie: Diepenbeek

Re: Vragen/opmerkingen omtrent de opvang

Bericht door Hannelore »

Is er al bekeken wat wij moeten opstellen/veranderen naar aanleiding van de GDPR wetgeving die in mei 2018 zal worden toegepast?

Wat meer info over GDPR algemeen:
https://gdpr-eu.be/wat-is-gdpr/
Tips en tricks voor verenigingen/VZW's:
http://scwitch.be/toolkit/

Waar komt het kort op neer? Alle persoonlijke informatie die je van mensen bijhoudt moet verantwoord kunnen worden en er moet kunnen worden aangetoond dat je die informatie op een veilige plaats bewaart. Kortom, als wij een adoptie regelen en dus naar de persoonsgegevens vragen van de nieuwe adoptant dan moeten wij vanaf mei kunnen verantwoorden waarom we die gegevens nodig hebben. En niet gewoon "de gegevens" maar ook echt specifiek elk type van gegeven zoals telefoonnummer, geslacht,... Dat moet ergens neergeschreven staan. Daarnaast moet ook elke persoon van wie wij de gegevens bewaren vanaf mei de mogelijkheid hebben om zijn gegevens uit onze databank te laten verwijderen. Nu, als we die info enkel op papier bewaren en niet digitaal dan weet ik niet in hoeverre die regels van toepassing zijn want het gaat hem vooral over het feit dat men wil vermijden dat die persoonlijke informatie kan worden gehackt. Dat zou eens moeten worden uitgepluisd...
Weten we daar al wat over? Of zijn daar al brochures, mails,... over ontvangen van hogere instanties? Anders wil ik wel eens wat opzoekwerk doen. Ik dacht er bijvoorbeeld ook aan om de vraag eens te stellen op die FB groep van opleiding asielmedewerker. Misschien weet daar wel iemand meer of heeft die relevante informatie.
~~ Quinn ~ Quick ~ Quiff~~
Plaats reactie

Terug naar “Forum/opvangzaken”

cron