Het is nu 11 dec 2019, 04:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 20:33 
Officieel ratverslaafd

Ratten: 2m en 1vc
Gratin verblijft in Kayleigh haar eigen groepje in Geleen.

Achtergrond
Gratin komt uit Frankrijk van een broodfokker waar +/- 7000 dieren weggehaald zijn na een arrestatie van de eigenaar van het bedrijf.

Beschrijving
Gratin is een lieve dame, maar vindt alles nog heel spannend. Ze kwam ook al ziek bij ons en de medische handelingen maken het er niet beter op natuurlijk. Toch begint ze zich langzaamaan wat thuis te voelen.

Medische beschrijving

11/01/'19
Bij het nakijken van alle ratjes kwamen we erachter dat Gratin een stuk lip mist. Dit lijkt op een hazenlip. Ze ademt ook zwaarder bij inspanning.

12/01/'19
Vandaag naar de dierenarts gegaan voor het nakijken van de lip en controle luchtwegen.
De lip is wat ontstoken, maar is geen echte hazenlip. Het meest waarschijnlijke is dat dit gebeurd is na een gevecht. Haar voorste luchtwegen klinken niet goed en ook haar hartslag is versneld. Nu voor 14 dagen antibiotica. Ze krijgt voor extra ondersteuning Bisolvon, vitamine c en neusdruppels (zoutoplossing).

21/01/'19
Vandaag weer naar de dierenarts gegaan. Ik ben erachter gekomen dat haar neus verdikt is. Het voelt hard aan. De dierenarts denkt dat het een tumor is. Het gezwel zit wel mooi los. Opereren gaat vooralsnog niet, want Gratin is veel te mager en is te zwak om nu een operatie te doen. Zodra dit wel mogelijk is, wordt er direct een afspraak ingepland!

Luchtwegen klinken al beter. Hartslag is normaal. Wel de antibiotica nog doorgeven.

Ook is er een controle geweest of ze drachtig is, maar dit is niet het geval.

26/01/'19
Donderdagochtend vond ik Gratin haar bult op de neus al wat gegroeid. In de avond was het nog groter, maar toen zat er ook een zwart plekje op, dus ik wist genoeg; het is een abces. Ik heb het geweekt en al vrij snel kwam de pus eruit gestroomd. Ik heb het zover mogelijk schoon proberen te maken en ook gespoeld en gezalfd. Gisteren moest ik toch naar de dierenarts, dus had haar meegenomen. Ze is dus gisteren toch al onder narcose geweest om het abces schoon te maken. Het abces was heel diep en het was zelfs open in de hele wang. Het liep vlak langs de neusholte, maar gelukkig niet door de neusholte. Er is nog een röntgenfoto gemaakt om te kijken of het met een tand te maken had. Dit was gelukkig niet het geval! Nu nog de medicatie doorgeven totdat ze genezen is van haar luchtweginfectie en tot de wonde op haar neus dicht is. De wond moet ook gespoeld en gezalfd worden.

07/03/'19
Op 25/02/'19 zijn we weer met Gratin naar de dierenarts gegaan in verband met haar neusklachten en ik had het idee dat haar rechterkaak dikker was. De dierenarts merkte op dat haar neusje ook scheef aan het groeien is. Hij besloot dat het beter was dat ze onder narcose ging om beter in haar mondje te kunnen kijken. Ook werd er gekeken of er de mogelijkheid was om haar direct te castreren omdat we een hormonaal probleem vermoeden.

Toen ze onder narcose was bleek dat ze in haar mondje nog maar 3 kiesjes had staan. Ze hebben er normaal 12. De 3 die ze nog had, stonden volledig los... Deze zijn dus verwijderd. Ze heeft nu dus geen kiezen meer, enkel nog de 4 snijtanden. Hoe het kan dat ze al haar kiesjes al bijna kwijt was, is niet helemaal te zeggen. Mogelijk door tekorten op jonge leeftijd of door slechte voeding. Beide opties zijn heel goed mogelijk gezien haar achtergrond.

Gelukkig was er hormonaal niks aan de hand. De grote tepels zijn dan toch waarschijnlijk door alle nestjes die ze gekregen heeft. Toch is het wel goed dat ze gecastreerd is. Zeker ook omdat ze veel nestjes gehad heeft en omdat ze qua gezondheid ook niet de meest ideale achtergrond heeft.

De eerste dagen na de narcose was het even spannend. Ze had veel pijn en wilde niks eten. Ook geen papjes. Iedere keer nam ze een paar likjes en dan stopte ze weer. Gelukkig gaat het inmiddels weer helemaal goed met haar! Ze is weer lekker actief, eet zeer goed, ook weer hardvoer en kan nu al een aantal dagen zonder pijnstiller verder :D Ik ben zo trots op mijn meisje! Ze is nu echt veel vrolijker dan voorheen. Die kiesjes hebben haar toch wel echt dwars gezeten. Arm meisje!

01/07/'19
Die Gratin toch :( Ze is echt een zorgenkindje! Haar neus blijft van tijd tot tijd opspelen. We houden het goed in de gaten en als het nodig is krijgt ze neusdruppels of een pufje om haar te ondersteunen. Voor de neusklachten is nog altijd geen duidelijke oorzaak te vinden. Haar hoofdje lijkt wel wat misvormd te zijn, dus mogelijk komt het daardoor.

Echter is dat niet het enige probleem. Zoals in de update hiervoor te lezen was, heeft ze ook last van haar gebit. We hadden gehoopt dat de kiezen het enige probleem waren, maar ook de snijtanden lijken een probleem te zijn. Van zowel de linkse boven als onderste snijtand was een stukje afgebroken. Ze knaagt nergens aan dus dit moet door de harde dingen in het voer gekomen zijn. We zijn naar de dierenarts geweest voor controle, maar er leek toen niks aan de hand te zijn verder. We moesten haar wel goed in de gaten houden. Echter viel me dit weekend op dat de onderste linker snijtand toch in haar gehemelte prikte. Vandaag zijn alle snijtanden bijgewerkt. Hopelijk is dit voldoende en kan ze de tanden daarna zelf weer bijhouden. Anders moeten we om de zoveel tijd met haar naar de dierenarts om de tandjes bij te laten werken.

Inmiddels zit Gratin in mijn eigen groep, samen met haar grootste maatje Meringue :love: De intro ging natuurlijk van een leien dakje. Dat had ik al voorspeld, want deze 2 meiden zijn echt suuuuuper lief.

Gratin is echt zo'n doetje. Super zachtaardig, heeeeeel nieuwsgierig, maar aanrakingen vindt ze niet zo tof. Dan is ze toch wel angstig. Ook met het oppakken. Dat is ook wel te begrijpen, want ze heeft al heel veel dingen meegemaakt die niet leuk zijn en nu eigenlijk nog steeds, vanwege de medische problemen. Maar als we haar zelf haar gang laten gaan, dan klimt ze zelf op ons en als ze eenmaal uit de kooi is, dan kan ze ook wel van een aaitje genieten op z'n tijd :love: Ik ben dol op dit aparte meisje! Wat een bikkel is ze :love:

Foto's
Even een snelle foto. Ik wil haar niet teveel lastig vallen nu.
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 19:07 
Officieel ratverslaafd

Medische update.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 22:17 
Officieel ratverslaafd

Medische update.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 19:25 
Officieel ratverslaafd

Vanwege Gratin haar medisch verleden en dat ze toch problemen blijft hebben met haar neusje, is er besloten om Gratin een metekindje te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2019, 20:33 
Officieel ratverslaafd

Update.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2019, 16:25 
Alpha rat

Ratten: 9m
Diane is nu meter van Gratin! :pom:

Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2019, 18:36 
Alpha rat

Ratten: 9m
Ook Angelique is nu meter van Gratin! :buig:

Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur